A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) megadta az engedélyt a Boeingnek a 737 MAX javítása utáni hivatalos tesztrepülésekre, így hétfőn meg is kezdődött a munka az első úttal.

A Reuters jelentése szerint a hatóság a hétvégén adta ki az engedélyt, a berepülési fázis így hétfőn el is indulhatott.

A Boeing és az FAA közlései szerint az N7201S lajstromjelű 737 MAX 7-es prototípus BOE 701 járatszámmal több mint 4 órás tesztrepülést hajtott végre Washington állam felett.

A Flightglobal beszámolója szerint a Boeing illetékesei azt közölték, hogy a héten még több hasonló útra kerül sor. Ezeken különféle repülési manővereket, vészhelyzeti eljárásokat vizsgálnak.

Forrás: Boeing

Az Egyesült Államok Kongresszusához eljuttatott minapi levelében az FAA egyébként azt írta: minden, a típusváltozat javításával kapcsolatos ellenőrzést befejeztek, ezzel megindulhat az újabb fázis. Ebben a hatóság berepülő pilótái is részt vesznek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hatóság viszont ismét jelezte: továbbra sem tűzött ki határidőt a 737 MAX légialkalmassági engedélyének újbóli kiadására, és a berepülés után még rengeteg munka lesz, mire ismét forgalomba állhat a típusváltozat.

Ismert, a Boeing eddig saját hatáskörben már végzett tesztrepüléseket, ám most már hatósági felügyelettel zajlanak a végleges vizsgálatok.

Mint arról a múlt héten beszámoltunk, a Boeing elkészült a MAX átesésvédelmi (MCAS) rendszerét is magába foglaló repülésirányító szoftver javításaival, a várakozások szerint júliusban vizsgázhat a gép a hatóságok előtt.

Az elmúlt hetekben a Boeing és a Collins Aerospace véglegesítette a repülésirányító szoftvert, ennek során a szenzorok hibahatárát is módosították.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

A most kezdődő ellenőrző repülés után ülhet össze a több ország hatóságaiból álló bizottság, és ekkor határozhatják meg a 737 MAX pilótáinak kiképzéséhez szükséges tananyag tartalmát.

Több buktató is van azonban még, egyrészt a világjárvány miatt nem tudni, hogyan lehet megszervezni a bizottság munkáját. Másrészt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) saját eljárása a Boeing és az FAA szerint kivitelezhetetlen, mert az európaiak vizsgálata az Airbus merőben más filozófia szerint készülő irányítórendszerére van szabva. Ugyanakkor korábban a kanadai, brazil és kínai hatóság is jelezte, hogy saját vizsgálatokat tervez az újbóli engedélyezéshez.

Mindezeket együttvéve, a becslések szerint lehetséges, hogy már szeptemberben ismét kereskedelmi járatokat teljesíthetnek a Boeing 737 MAX-ok.

Videó az első hatósági berepülést követő leszállásról:

Boeing 737 MAX Landing

We caught the 737 landing on the North side of Boeing Field! This is the beginning of the 737 MAX re-certification test flights. While the video experienced heat distortion, it was quite a sight!

Közzétette: The Museum of Flight – 2020. június 29., hétfő