Egy globális informatikai hiba miatt leállt a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air utasfelvételi rendszere, emiatt jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is, a probléma világszerte fennakadásokat okoz a légitársaságok és a repülőterek működésében.
A Budapest Airport tájékoztatása szerint egy világszintű informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Egy Microsofthoz kapcsolódó biztonsági szoftver globális informatikai kiesést okozott, ami különböző mértékben érinti a légitársaságok és repülőterek elektronikus rendszereit is.
A probléma a budapesti repülőtéren elsődlegesen a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti, de mivel világszintű problémáról van szó, a más induló repülőtereken előforduló törlések és késések is érinthetik a budapesti járatokat.
Több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését.
A reptérüzemeltető a földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít.
A Budapest Airport friss közlésében arról tájékoztatott, hogy a légikikötőben délutánra stabilizálódott a helyzet, az utasfelvétel folyamatos, ugyanakkor a szokásosnál több időt vehet igénybe.
A Wizz Air lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta: „a Wizz Air, a többi légitársasághoz hasonlóan, rendkívüli technikai kihívással találta magát szemben nemzetközi informatikai partnere rendszerének leállását követően. Az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán, a weboldal és a mobilalkalmazás elérhetősége átmenetileg szünetelhet.”
Hozzátették: jelenleg az alábbi internetes szolgáltatások nem elérhetők a Wizz Air rendszerében:
- a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása
- a foglalási rendszer
- az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása
- kapcsolattartó/ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása
Az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel.
A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére, valamint a repülőtéri egészségügyi és biztonsági intézkedésekre, ahol ez szükséges.
A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, hogy ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe, illetve folyamatosan figyeljék a járatindulással kapcsolatos információkat a www.bud.hu oldalon – zárul a reptérüzemeltető közleménye.
A hírek alapján a probléma mögött a világ minden részét érintő informatikai hiba áll, amely miatt nemcsak a légitársaságok és repülőterek, de bankok és más nagyvállalatok rendszerei sem működnek világszerte.
A gondokat a Crowdstrike kiberbiztonsági cég frissítése okozta a hírek szerint, amely miatt összeomlottak a Microsoft Windows alapú informatikai rendszerek.
A Reuters értesülései szerint a reggeli órákban több amerikai légitársaság, köztük az American, a Delta, a United, a Frontier Airlines és az Allegiant járatai sem szálltak fel az informatikai rendszerekben bekövetkezett hiba miatt, a probléma Ausztrália, Ázsia és azon belül India légiközlekedésében is hatalmas fennakadásokat okozott pénteken.
Az AIRportal.hu információi szerint az utasfelvételi folyamat manuálisan, azaz számítógépes rendszer nélkül is elvégezhető, ám egyebek mellett az ülőhelyek kiosztása, valamint a beszállókártyák kiállítása és a feladott poggyászok felvétele, valamint az ezzel kapcsolatos adminisztráció elvégzése, a beszállítás és az utaslisták összeállítása jelentősen több időt vesz igénybe az informatikai rendszer támogatása nélkül.
Ez a leállás időtartamától függően akár több órás késéseket is eredményezhet.
A rendszerek leállása nem csak a magyar főváros repterén okoz gondot, így a légitársaságok máshonnan Ferihegyre érkező járatait is érinti.
A légitársaságoknál az ilyenkor törvényszerűen bekövetkező dominóhatás miatt a rendszer helyreállása után is továbbgyűrűznek a késések, valamint járattörlések is előfordulhatnak.
A rendszer hosszabb leállása esetén a menetrend felborulása a következő napokban is éreztetheti hatását az AIRportal.hu tapasztalatai szerint.