A világon először a japán Cartivator szállíthat utast elektromos meghajtású, függőlegesen fel- és leszálló (eVTOL) járművel, a Sky Drive-val. A tervek szerint augusztusban először pilótával és egy utassal repülhet a gép, de később autonóm módon akár két utast is szállíthat.

A cég távlati célja, hogy Japán teljes városi légi mobilitási (UAM) piacát lefedje akkumulátoros gépeivel. Több más, főként amerikai fejlesztőhöz hasonlóan ezt először személyzettel képzelik el, és csak később terveznek áttérni az autonóm repülésre, amikor a gép már két utast szállít. Eleinte a pilóta felügyelete azért szükséges, mert az automatikus repüléshez egyelőre a technológia és a jogszabályi környezet sem elég kiforrott. 

Az első prototípus tesztjét a Cartivator ernyője alatt dolgozó gyártó 2019 decemberében kezdte a Toyota központjában, előtte pedig több kicsinyített modellel folytak a próbák. Az utóbbi hónapokban minden berendezést véglegesen leteszteltek, műszaki akadálya már nincs a nyilvános bemutató-teszteknek, teljes biztonsággal ülhetnek be az utasok – írta meg a Flightglobal.

A Sky Drive SD03-as modell képességei és technikai adatai nagyban hasonlítanak más elektromos repülőeszközökéhez, a szükséges akkumulátorok mennyisége több ponton is korlátozó tényező. A maximális felszállótömege így 500 kilogramm lesz, utazósebessége pedig a várakozások szerint 60 km/óra, hatótávolsága 30 kilométer körül alakul.

Forrás: Sky Drive via Flightglobal

A tervek szerint 2023-ban kerül piacra a „légi taxi”, ami először turisztikai célokra és kis szigetek közötti ingázásra lesz alkalmas, de a cél az, hogy a városi közlekedés szerves részévé váljon. Ezzel részben tehermentesíteni lehet a földi forgalmat, bár a technikai feltételek megteremtésén túl Japánban még a társadalmat is meg kell győzni a légi mobilitás létjogosultságáról. 

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezzel együtt valószínűleg többen fogadnak a sikerre, mint a kudarcra, a Sky Drive mögött ugyanis már száz kereskedelmi szponzor áll, köztük olyan nagy cégek mint a Fujitsu, a NEC, a Panasonic vagy a Sony, amelyek a fejlesztéshez szükséges összegek jelentős része mellett szakmai támogatással is segítenek.