Jelentős hatással lenne a Brexit a légiközlekedésre, bár az Egyesült Királyság kilépése az unióból máshogy érinti a codeshare megállapodásokkal is rendelkező British Airways-t és a semmilyen partneri viszonyt nem ápoló diszkontokat.
A repülési jogokat két ország között általában bilaterális szerződésekkel szabályozzák, az unióban viszont – mivel közös piacról van szó – bármelyik uniós légitársaság bármely ország bármely repülőterére bármennyi járatot indíthat. Például egy angol cég belföldi járatokat is nyithat akár Németországban is.
A KPMG felmérése szerint az unió és Nagy-Britannia között 2015-ben 130 millióan utaztak, és a nyolc legnagyobb királyságbeli légitársaság 10,5 milliárd font bevételre tett szert ezek utazásokból.
Megoldás #1: bilaterális megállapodások
A helyzet egyik megoldása az lehet, ha a királyság belép az Európai Közös Légiközlekedési Területbe (ECAA), amelyben EU-s tagállamok, valamint Norvégia, Albánia és Izland is tag. Ennek segítségével gyakorlatilag változatlan háttérrel tudnának a cégek tovább üzemelni, és ezt a megoldást tartotta a legjobban a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség is.
Ez a forgatókönyv viszont akkor bukik meg, ha a mostani tagállamok nem szavazzák meg Nagy Britannia tagságát, védendő a saját légitársaságukat. A KPMG-nél azonban úgy vélték, hogy erre kicsi az esély, mert a partner országok is hasznot húznak abból, hogy összeköttetésük van a szigetországgal.
Egy másik verzió, hogy a britek bilaterális megállapodást kötnek az unióval, mint közös piaccal, így tett korábban Svájc is, de az országokkal külön-külön is megállapodhatnak. Bármelyiket is választják, az időigényes és bonyolult folyamat lehet, Caroly McCall, az easyjet vezérigazgatója kételkedett is abban, hogy a 27 tagországgal úgy tudjon a brit kormány megállapodni, hogy ne változzanak a repülési jogok. Emellett a légitársaság attól is tart, hogy versenyhátrányba kerülnek a többiekkel szemben, és a jegyárak is elszabadulhatnak.
A fentiek vonatkoznak az Egyesül Államokba irányuló járatoknál is: vagy bilaterális megállapodást kötnek az országok egymással, vagy az unió és az USA közötti Open Skies megállapodáshoz csatlakozik az ország.
Megoldás #2: codeshare, másik ország AOC-ja
Ha nem sikerül a kétéves kilépési időszakban ezeket a szerződéseket megkötni, akkor a légitársaságok codeshare megállapodásokon és szövetségi megállapodások segítségével tudnák a járatokat továbbüzemeltetni.
Ebből a szempontból az International Airlines Group cégei hátradőlhetnek, mert megannyi codeshare partnerük, illetve spanyol és ír AOC-juk is van, a csoport nem is számít jelentős hatásra. A Ryanairnek az íren kívül egy spanyol leányvállalatán keresztül van ottani AOC-ja is, így ők sem érintettek, ugyanakkor az ír diszkont 20 eurós jegyeket dobott piacra a hazautazó briteknek, cserébe viszont a Brexit elleni szavazást kéri.