Péntek éjfélig három uniós ország, Lengyelország, Csehország és Bulgária is lezárta a légterét az orosz légitársaságok és repülőgépek elől, emiatt az Aeroflot európai járatai, köztük a budapestiek is jelentős kerülővel repülnek szombattól.
Az Egyesült Királyság után Lengyelország helyi idő szerint szombaton nulla órától három hónapra, Csehország pedig szombaton hajnali 1 órától március végéig nem engedi berepülni légterébe az orosz légitársaságok által üzemeltetett járatokat és repülőgépeket, szombaton az oroszok is kitiltották a lengyel és cseh gépeket. Péntek estétől Bulgária is hasonló lépést jelentett be, május végéig tartóan.
Szombaton Lettország, Észtország, Bulgária, majd Románia, Litvánia és Szlovénia is bejelentette, hogy kitiltja légteréből az orosz gépeket. A lettországi bejegyzésű Air Baltic pedig a közösségi médiában közölte, hogy felfüggesztette moszkvai járatát.
Más uniós tagállam egyelőre nem léptetett életbe hasonló korlátozást Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja következtében, de a lengyel tiltás miatt az orosz légitársaságok jelentős kerülővel tudják teljesíteni európai járataikat.
Az Aeroflot Moszkvából Budapestre tartó járata is nagy kerülővel, több mint 1 órás késéssel érkezett Ferihegyre szombaton.
A járat Lettország, Svédország, Németország, Ausztria és Szlovákia légterén keresztül, nyugatról, Bécs-Pozsony-Esztergom irányból közelítette meg a magyar fővárost, így a megszokott, 2 óra 20 perces, átlagos repült időnél a járat jóval több, mintegy 3 és fél óra alatt érkezett meg Budapestre.
Szombaton délután a KLM két oroszországi járata is visszafordult, az Amszterdam – Moszkva járat már a Seremetyjevo reptér megközelítése közben fordult vissza, majd később Koppenhágában szállt le, az Amszterdam – Szentpétervár járat pedig Észtország felett szakította meg útját és tért vissza bázisára. A holland légitársaság később közölte, hogy a következő egy hétben törlik az oroszországi járataikat, és gépeik átrepülésre sem veszik igénybe az ország légterét. Hasonló döntést hozott a német Lufthansa is.
A döntést azzal indokolták, hogy az EU-tagállamok szankciókról állapodtak meg, amelyek a repülőgép-alkatrészek exportját is megtiltják Oroszországba.
Ez alól még az sem képez kivételt, ha az alkatrész külföldi légitársaság gépéhez szükséges egy esetleges meghibásodás miatt, így nem garantálható a járatok biztonságos üzemelése.
Amint arról korábban beszámoltunk, az orosz offenzíva megkezdésével, csütörtök kora hajnaltól lezárták Ukrajna légterét a polgári légiforgalom elől, az ország felett megszűnt a polgári légiforgalmi irányítás, emellett a katonai műveletek okozta kockázatok miatt az ukrán-orosz és az ukrán-fehérorosz határ 100 tengeri mérföldes térségében korlátozták a légiforgalmat. Csütörtökön napközben Moldova is lezárta a légterét, mert a határának ukrán oldalán zajló katonai műveletek veszélyt jelentenek az ország feletti légiforgalomra.
Az Egyesült Királyság péntektől elsőként tiltotta meg, hogy légterébe az Oroszországban lajstromba vett, orosz tulajdonú repülőgépek berepüljenek. Válaszintézkedésként hasonló tiltást léptettek életbe az oroszok a brit járatokkal szemben, ezek után törölte moszkvai járatait a British Airways, és a brit légitársaságok Ázsiába az orosz légtér elkerülésével közlekednek.
A British Airways Londonból Delhibe tartó járata például már pénteken lényegesen hosszabb, az alábbi térképen pirossal ábrázolt útvonalon közlekedett, a megszokott kék helyett: