Újabb, kiemelkedően fontos, nemzetközi környezetvédelmi elismerést vívott ki a Budapest Airport: az ACI, a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa elismerte, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér elérte az ún. „karbon-semleges” minősítést – közölte lapunkkal a reptérüzemeltető.
Az ACI által alapított akkreditációs program kimutatta, hogy a budapesti repülőtér a működése során egyensúlyban tartja az energiafelhasználást és az energiatermelést.
A karbon-semlegesség ennek az állapotnak az elérését jelenti, hiszen a hagyományos, fosszilis energiafelhasználás mindig széndioxid kibocsátással jár, ezt nevezik más néven karbon-kibocsátásnak vagy karbon-lábnyomnak.
Egész Európában alig harminc repülőtér tartozik a karbon-semleges légikikötők csoportjába.
Mérföldkőhöz érkezett a Budapest Airport többéves, a fenntartható működés kialakítását célzó programja. A repülőtér üzemeltetője tíz évvel ezelőtt kezdte meg az energia-racionalizálási tevékenységét, aminek köszönhetően 2018. áprilisában átvehette a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) karbon-semleges minősítését.
Ez azt jelenti, hogy a repülőtér környezettudatos megoldások alkalmazásával csökkentette a mindennapi működés során keletkező széndioxid kibocsátást, a fennmaradó részt pedig – nemzetközileg felügyelt módon – kiegyenlíti.
A Budapest Airport a környezettudatossági program részeként – egyebek mellett – energiatakarékos LED izzós rendszerekre cserélte a terminálok világítását, folyamatosan felújítja és karbantartja a repülőtéri távfűtési rendszer vezetékeit illetve az ivóvízhálózat szivattyúit.
Fontos része a programnak, hogy a repülőtér légtechnikai- és klímaberendezéseit is korszerűsítik.
A kitartó munka eredményeképp a Budapest Airport egy utasra számított szén-dioxid kibocsátása az elmúlt öt évben nem kevesebb, mint 44%-kal csökkent.
„A kontinensen alig harminc repülőtér tartozik a karbon-semlegesen működő légikiötők elitklubjába, Közép-Kelet Európában pedig elsőként sikerült megszereznünk ezt a minősítést.” – emelte ki Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója.
Hozzátette: „Mivel az utasforgalom folyamatosan és nagymértékben növekszik, azon is dolgozunk, hogy még zöldebbé tegyük a repülőtér működését, hozzuk összhangba a Greenairport nevű programunkkal. Idén nyáron átadjuk a forgalomnak a 2 B Terminálon az új utasmólót, amelyet a legkorszerűbb hűtő-fűtő technológiákkal szerelünk fel. Emellett folyamatosan bővítjük a repülőtéri elektromos járművek számát, egyre több elektromos töltőt helyeztünk üzembe, ezáltal is csökkentve a fosszilis üzemanyagból származó széndioxid kibocsátást.”
Saját működésének optimalizálása mellett a Budapest Airport a repülőtéren működő partnereket, vállalatokat, szervezeteket és hatóságokat is a fenntartható működésre ösztönzi. Három éve, 2015-ben indult útjára a Greenairport kezdeményezés, aminek keretében közös környezetvédelmi akciókkal teszik fenntarthatóvá a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működését. A repülőtér energiafelhasználása ugyanis – a meleg víz előállításához, a fűtéshez és a világításhoz igénybe vett energia alapján –23 000 háztartás, egy kisebb magyar város energiaigényének felel meg, a környezettudatos megoldások használata tehát emiatt is kiemelt fontosságú.