A pénzügyi nehézséggel küzdő Norwegian egy dán elemző szerint lehet, hogy megszegi a hitelszerződéseit, a diszkont légitársaság más elemzőre hivatkozva ezt cáfolja. A cég szerint nincs gond a likviditással sem, és már látszik a takarékossági program hatása, a Boeing 787-esek hajtóműproblémái miatt pedig a Rolls-Royce-tól is kártérítést kapnak.

Forrás: Norwegian

Egy dán banki elemző úgy véli, az anyagi gondokkal küzdő Norwegian lehetséges, hogy megszegi a hitelszerződéseit, azonban ezt a skandináv diszkont légitársaság határozottan cáfolja közleményében – írja az ATW Online.

A cég egy másik elemzőre is hivatkozik, aki szerint nem tesz ilyesmit a vállalat, amelynek pénzügyi helyzetéről úgy véli, várhatóan hamarosan jelentősen javul.

Ugyanakkor az egyelőre nem derült ki a nyilatkozatokból, hogy pontosan miféle szerződésszegésről lehet szó. A légitársaság bár legutóbb egy negyedévre profitot jelentett, üzemi szinten továbbra is veszteséggel küzd.

A Norwegian hangsúlyozta, hogy a likviditásával sincs gond, havonta több százezer új utas választja a járatait, és érződik a költségcsökkentési program hatása is.

Hirdetés

Ez utóbbitól 2019-ben mintegy 2 milliárd norvég koronás (230 millió USA-dollár, 64 milliárd forint) megtakarítást remél a légitársaság. A tájékoztatás szerint hat hete tart a program, és ez idő alatt már tapasztalják is a kiadások mérséklődését. Ennek része, hogy mint megírtuk, több észak-amerikai járatot központi repterekre költöztetnek, növelve a vonzerőt és ezzel a bevételt.

A Rolls-Royce kártérítést fizet a 787-esek hajtóműhibái miatt (Forrás: Norwegian)

Folytatják a repülőgép-megrendelések lepasszolását is, azaz a gyártás előtt álló példányok értékesítését, amely elérheti akár a 140 darabot is, közte a 60 darab A320neóra szóló szerződéssel. A közlés szerint nemrég két repülőgép-slot értékesítéséről állapodtak meg, amelyeket 2019 első negyedévében kaptak volna meg.

Az ezen kívül valóban átvenni tervezett példányok finanszírozása pedig megoldott. Zajlik a tervezett vegyesvállalat létrehozásának előkészítése is, amely a repülőgépek tulajdonjogán osztozna egy vagy több befektetővel.

A fapados ezen kívül közölte azt is, hogy az Európában a téli időszak miatt épp kisebb kereslethez igazították a hálózatot és kapacitásokat, további megtakarításokat elérve.

Emellett megegyezés született a Rolls-Royce hajtóműgyárral is, amely a Boeing 787-esek Trent 1000-erőforrásainak hibái miatt kártérítést fizet a légitársaság számára.

Erre azért van szükség, mert a problémák miatt több Dreamliner is a földre kényszerült, így csak bérelt repülőgépekkel tudták a menetrendet teljesíteni, többek közt a Hi Fly wet lease specialistához került ex-Singapore A380-assal. Ez jelentős többletköltséget okozott, a még így is törölt, vagy késést szenvedő járatok utasainak az EU-szabályozás alapján járó kártérítésről nem is beszélve.

Az összeget természetesen titokként kezelik a felek, de a Norwegian annyit elárult, hogy a Rolls-Royce pénzének pozitív hatása lesz a 2019-es büdzsére.