Megsemmisítette a belga államtanács a kormány új kormánygép beszerzésére kötött szerződését, így a légierő nem veheti bérbe húsz évre a Hi Fly két Dassault Falcon 7X repülőgépét. Ezzel folytatódhat az ország VIP-flottájának leépülése, mert nincs váltótípusa a kiöregedő Embraer ERJ135 és 145-ös gépeknek.
A belga kormány még idén szeptemberben állapodott meg a repülőgépek bérbeadásával foglalkozó portugál Hi Fly céggel két Dassault Falcon 7X repülőgép bérléséről, húsz éves időtartamra. A szerződésben érintett volt még az országban bejegyzett Abelag Aviation is.
Az ügylet értéke mintegy 124 millió euró (137 millió dollár) volt. Az összegért két évtizedre csak a gépeket kapta volna meg a belga légierő: a karbantartásról, személyzetekről és azok képzéséről, valamint biztosításról az államnak kellett volna gondoskodni.
A két modern Falcon 7X feladata Belgium és esetenként a közös európai intézmények legmagasabb szintű vezetőinek szállítása lett volna.
Azonban a beszerzés eredményének kihirdetése és a szerződés aláírása után az egyik vesztes pályázó, a Flying Group azonnal az ország államtanácsához fordult jogorvoslatért, mondván, több eljárási hiba is történt, a végső ár pedig abnormálisan alacsony.
Az ügyet október 11-én tárgyalták volna, de időközben a védelmi minisztérium minden érintettet tájékoztatott a döntés megsemmisítéséről. Ám ezzel együtt még mindig nincs arra magyarázat, hogy miért a Hi Fly–Abelag páros nyerte meg a tendert, és miért nem vizsgálták meg tüzetesebben más cégek, légitársaságok ajánlatait, számolt be a Scramble Magazine.
A kabinet egyelőre nem kommentálta hivatalosan az ügyet, de a több tízmillió dolláros szerződést az államtanács döntése alapján kénytelenek lesznek felmondani. Ha ezek után is fennáll a VIP-szállító flotta kibővítésének igénye, akkor új tendert kell kiírni. Erre nagy valószínűséggel sor kerül, másképp hamarosan csak egy géppel lesznek szállíthatók az állami vezetők, ez a kapacitás viszont kevés.
Jelenleg két, állami tulajdonban lévő Embraer ERJ135-ös és egy ERJ145-ös van állományban a feladatra kijelölt 15. Szállító Ezrednél, a legtöbbet használt és egyben legnagyobb kapacitású Airbus A321-est a portugál Hi Fly-tól bérlik ugyanúgy, ahogy a Falcon 7X-ekkel is tették volna.
A brazil gyártású, egyre korosabb Embraerek kivonása és értékesítése tervben van ugyan, de lehetséges, hogy az újabb beszerzés lebonyolításáig, illetve az utódtípus rendszerbe állásáig meghosszabbítják a szolgálati idejüket. Azonban így is csak egy szűkített kapacitású flotta áll rendelkezésre, miután tavaly júliusban a 15. Ezred kivonta addig használt Falcon 900B repülőgépét.