A héten zajlott szingapúri légiszalonon az Airbus megragadta az alkalmat, hogy szót ejtsen A330-as típusának fejlesztés alatt álló regionális változatáról is, elvégre a csökkentett hatótávú gép elsődleges felvevő piaca a remények szerint épp az ázsiai térség lesz. Sok újdonság azonban nem derült ki, de annyi már tudható az európai gyártó 2015 elején készül forgalomba bocsátani a gépet.
Az A330 Regional a hosszított törzsű változat, az A330-300-asnak visszavett teljesítményű változata, amely szélestörzsű méreteinek köszönhetően kétosztályos elrendezésben katalógus adat szerint körülbelül 400 utas szállítására lesz alkalmas. 3200 tengeri mérföldes (5926km) hatótáv teljesítménye pedig ideálissá teszi a sűrűbb forgalmú belföldi, vagy középhatótávú regionális útvonalak teljesítésére.
Az Airbus gyár 2013-ban állt elő a regionális A330-as tervezetével, Fabrice Brégier, elnök-vezérigazgató tavaly szeptemberben a pekingi légiszalonon jelentette be a programot. Nem véletlen, mivel a toulouseiak reménye szerint az új típusvariáns egyik legfontosabb vevői a rohamosan fejlődő, és egyre nagyobb belföldi forgalmat bonyolító kínai légitársaságok lehetnek, amelyeknél egyébként már jelen állapot szerint is igen népszerű a két-hajtóműves A330-as gépcsalád.
Az Airbus A330-300-as, mint az A330-as típuscsalád első tagja 1992. november 2-án teljesítette szűzrepülését. Forgalomba az Air Inter állította 1994 januárjában. Az Airbus eddig összesen 686 rendelést szerzett a 300-as szériára, amelyből 503 példányt adtak át és 496 teljesít aktív szolgálatot szerte a világban.
A 200 tonnásra redukált felszállósúly révén a típus az útvonalain legkevesebb 20-25%-os takarékosságot tud felmutatni a hosszú távú járatokra specializált donor típushoz képest. A legújabb A330-300-as variáns ráadásul nemcsak ezekben a legalapvetőbb műszaki paraméterekben fog eltérni, hanem korábbi ígéret szerint A350XWB és A380 technológiákat is örököl.
Jean Ladoudes, az A330-as program marketing igazgatója szingapúri tájékoztatója során elmondta, hogy hajtóműgyártó partnerükkel, a Rolls-Royce-szal (amely Trent 700 Regional névre keresztelt erőforrásával működik közre) karöltve koncentrált figyelmet fordítanak az üzemeltetési paraméterek kidolgozására, valamint hogy miként lehetne még inkább lefaragni a karbantartási költségeket, amellyel még vonzóbbá tehetik a típust.
Az A330 Regional a tervek szerint az idei év folyamán szerezheti meg típusengedélyeit annak érdekében, hogy 2015 elején már forgalomba is bocsáthassák az első példányokat. Arról azonban, hogy melyik légitársaság indítja a típust, vagy egyáltalán kik a biztos megrendelők egyelőre nincs hír.