A Russian Helicopters cégei befejezték az orosz védelmi minisztérium által megrendelt nagy sebességű forgószárnyas kutatás-fejlesztési szakaszát, megkezdődhet az érdemi tervezés.

Az orosz állami helikopter-gyártó konzorciumnál 2017 óta tartanak a kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos munkálatok, a nagy sebességű forgószárnyasok jövőjét azonban gyökeresen más filozófia szerint képzelik el, mint nyugaton.

Amíg a hasonló irányú amerikai projektek az egységes, egy típuson alapuló helikopterflotta irányába mutatnak, addig az orosz konstrukció szerint az új generációs gép először csak kifejezetten harci alkalmazásban jelenne meg.

A Mi-24K technológiademonstrátor egy korábbi felvételen (Forrás: Wikimedia Commons)

A Russian Helicopters holdingon belül a két legnagyobb tervezőiroda és gyártó, a Kamov és Mil is önálló konstrukciókkal állt elő, utóbbinál már fizikai tapasztalatok is rendelkezésre állnak egy átépített Mi-24 Hind révén.

A cég még korábban alkotta meg a Mi-24K-nak elnevezett technológiademonstrátorát, hogy az eddig gyártott egyik legsikeresebb, egyben legnagyobb típusával alapozza meg a nagy sebességű konstrukciókat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az eredeti kutatás-fejlesztési projektet azonban 2014-ben törölték, így az újbóli módosításokon átesett speciális forgószárnyas csak 2015 decemberében emelkedett ismét a levegőbe, később pedig elérte a 400 kilométeres óránkénti sebességet is.

A gépet azonban jelenleg is tesztelik újabb és újabb technológiákkal, most éppen új generációs, már meglévő típusok esetében is 10 százalék körüli sebességnövekedést lehetővé tevő rotorlapátokkal.

Emellett a hadvezetés feltehetően nem lesz érdekelt az amerikaihoz hasonló, további éveket igénylő és igencsak körülményes tesztprogram végigvitelében, így nem valószínű, hogy a korábban a Kamov részéről kiszivárgott terveket vinnék tovább.

A Kamov tervét valószínűleg elutasítja majd a katonai vezetés (Forrás: VK)

Helyette egyszerűbb, kevesebb kockázatot hordozó, és nem utolsósorban olcsóbb konstrukciók rendszerbe állításáról szólnak a meg nem erősített értesülések, emiatt lehet létjogosultsága a programban a Mi-24K-nak is.

Az erőforrás tekintetében azonban már komplexebbek az elképzelések, a munkával Klimov hajtóműgyártót bízták meg, amely a VK-2500-as turbina tovább fejlesztésében gondolkodik.

Az új, M jelű változat a tervek szerint új kompresszort és vezérlőrendszert kap, a tömegéből pedig az elődhöz képest húsz százalékot szeretnének faragni.

Az új generációs forgószárnyassal szemben támasztott konkrét követelményekről egyelőre nem sokat lehet tudni, a legfontosabb kritériumnak azonban egyértelműen a sebesség látszik. Pontosabb információk majd csak a részletes tervezésre vonatkozó tender kiírásakor derülhetnek ki.