Saját belső eljárásaiban állapított meg kifogásokat az Európai Beruházási Bank (EBB) panaszkezelési mechanizmusa két magyar civil szervezet mintegy két évvel ezelőtt indított eljárásában, de a Budapest Airport közlése szerint fejlesztései a hatályos jogszabályoknak megfelelően zajlanak, a reptérüzemeltető együttműködik a bankkal a problémák orvoslásában.

A Magyar Természetvédők Szövetsége (MVTSZ) honlapján megjelent közléssel kapcsolatos megkeresésünkre a repülőtér üzemeltetője arról tájékoztatott, hogy az MVTSZ és a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület a Budapest Airport beruházásait részben finanszírozó Európai Beruházási Bank (EBB) panaszkezelési mechanizmusán keresztül támadta meg a repülőtéren zajló fejlesztéseket még 2020 márciusában.

Az EBB 200 milliós hitelkeretéből a Budapest Airport eddig 124 millió eurót hívott le, félig ebből finanszírozták a B utasmóló, a Cargo City, valamint az új poggyászosztályozó csarnok megvalósítását.

A szervezetek a beadványukban első sorban a beruházások éghajlatra és környező lakosságra gyakorolt hosszútávú hatásainak vizsgálatát, valamint a társadalmi konzultációt és tájékoztatást hiányolták.

Az ügyben az EBB saját, belső eljárásait vizsgálta, a tavaly november végi jelentés tartalmi problémákat nem, csupán eljárásbeli kifogásokat állapított meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

Ezzel kapcsolatban ajánlást adtak ki, e szerint a repülőtér jövőbeni kapacitásbővítő beruházásainak további finanszírozása előtt előzetes környezeti vizsgálatot kell benyújtani, amelyben vizsgálni kell a zajszennyezést, és biztosítani kell a társadalmi konzultációt, kapcsolattartást.

A közlés kiemeli, hogy a Budapest Airport valamennyi fejlesztése és beruházása a hatályos jogszabályoknak és törvényi előírásoknak megfelelően, a magyar hatóságok által kiadott engedélyek alapján valósult meg, illetve valósul meg a jövőben is.

A fejlesztések során minden esetben bevonták a környezetvédelmi hatóságot, a Budapest Airport minden munka és beruházás során az engedélyezési előírásokat betartotta, a vonatkozó magyar jogszabályok és előírások alapján szükséges összes engedély birtokában volt.

A közlés hozzáteszi, hogy a vizsgálatot követően eljárási javaslatot fogalmaz meg a repülőtéri beruházásokkal kapcsolatban, ebben egyebek között előírják majd, hogy a környezeti hatásokat milyen módon kell elemezni és értékelni, emellett a társadalmi egyeztetéssel kapcsolatban is lesznek részletszabályok.

Teljesíti környezetvédelmi vállalásait a reptérüzemeltető

A Budapest Airport hangsúlyozta: folyamatos párbeszédet folytat a környező önkormányzatokkal és a lakossággal, velük közösen fejleszti a térséget, a környéken élők életminőségére kiemelt figyelmet fordít. Ezért – habár jogszabályi előírás erre nem kötelezi  – a budapesti repülőtér üzemeltetője önkéntes környezetvédelmi teljesítményértékeléseket végzett, amelyek során feltárta a működéséből fakadó környezeti hatásokat. Ezek eredményei alapján 2006-ban, majd 2015-ben is megkapta a jogerős környezetvédelmi működési engedélyt. A 2015-ben kelt engedély 2025. december 31-ig érvényes.

A kiadott környezetvédelmi működési engedélyben szereplő feladatokat, méréseket a Budapest Airport rendszeresen, határidőre teljesíti és folyamatosan tájékoztatja az illetékes hatóságot.