A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) nyilvánosságra hozta a 2020-as összesítést a legtöbb utast kezelő légikikötőkről, a listán hosszú idő után nem Atlanta került az első helyre.

A világszerte 701 tagot, ezen belül 183 ország 1933 repülőterét képviselő szervezet összesítése szerint tavaly összességében 64,5 százalékkal csökkent az utasok száma, de változatos területi eloszlásban. A le- és felszállások száma is jelentősen, 43 százalékkal 58 millióra esett, de az áruforgalom csak 8,9 százalékkal mérséklődött, 109 millió tonnára.

Forrás: Heathrow Airport

A kimutatás szerint a legforgalmasabb 10 repülőtérből hét kínai lett: a világon a legtöbb utast, 43,7 milliót Katon (Kuangcsou) légikikötőjében kezelték, de ez is 40 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. Ennél jóval nagyobb, 61 százalékos visszaesés volt a korábbi „aranyérmes” Atlantában, a második helyen végzett 42,9 milliós utasforgalommal. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán az ugyancsak kínai csengtui repülőtér állt 40,7 millió utassal, ami mindössze 27 százalékkal marad el a 2019-eshez viszonyítva.

A top 10-es összesítésben csak amerikai és kínai repülőterek szerepelnek, hiszen ezeknél a járvány miatti határzárak közepette – az országok adottságai révén – a kevésbé csökkenő belföldi forgalom kompenzálta a nemzetközi útvonalakon elszenvedett kiesést.

Ha csak a nemzetközi utasok mennyiségét nézzük, akkor Dubajban, Amszterdamban és Londonban volt a legjelentősebb forgalom.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az emírségi repülőtér ezzel megőrizte helyét ebben a listában, de 2019-hez képest 70 százalékkal kevesebb, 25 millió utas fordult meg itt tavaly, Amszterdamban 20,8, Londonban pedig 20,6 millió nemzetközi utast regisztráltak, ami szintén 70 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

Bár utasforgalom alapján a kínai repülőterek jól teljesítettek, a gépmozgásokat tekintve az első három helyen csak amerikai repülőterek vannak: Atlantában 548 ezer, Chicagóban 538 ezer, Dallas-Fort Worth-ben 514 ezer fel- és leszállást regisztráltak.

Fotó: AIRportal.hu

Áruszállításban azok a légikikötők teljesítettek jól, amelyek valamelyik nagy fuvarozócég központjának adnak helyet. Memphisban a FedEx-nek van hatalmas elosztó központja, belföldi áruforgalom alapján ez lett a legnagyobb repülőtér 4,6 millió tonna áruval, ami 6,7 százalékkal több, mint 2019-ben. A második helyen Hongkong végzett 4,4 millió (mínusz 7,1 százalék), Sanghaj lett a harmadik 3,6 millió tonnával (plusz 1,4 százalék).

A nemzetközi áruforgalom Hongkongban volt a legerősebb, 4,4 millió tonnát kezeltek, 6 százalékkal kevesebbet 2019-hez képest, Sanghajban 2,9 millió tonna (plusz 4,5 százalék), Szöul-Incshonon pedig 2,7 millió tonnát (plusz 3,6 százalék) mozgattak meg.