Az Air Baltic légitársaság meghívására kipróbáltuk a Budapest–Riga–Budapest útvonalat, amelyen kétféle repülőgéptípussal is utazhattunk.

A lett légitársaság bár hivatalosan csak Airbus A220-assal repül a magyar fővárosba, az elmúlt időszakban a szombati járatpárt rendszerint Boeing 737-300-as vagy 737-500-as teljesítik. Ennek köszönhetően az új A220-as és a régebbi 737-est is módunk volt kipróbálni.

Utóbbi típust a jelenlegi tervek szerint idén ősszel végleg kivonják, mivel az átlagéletkoruk már húsz év felett van, a karbantartási pedig így egyre költségesebb.

A 737-esek idén távoznak a flottából (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A gépek belsején nem látszik meg a két évtizedes használat, a burkolatok nem kopottak, nincsenek kiülve az ülések, az egész kabin tiszta és esztétikus hatást kelt. Ez a gondos ápolás mellett nyilván a többszöri felújítás eredménye is: a belső nagy része vélhetően már nem az eredeti, már csak amiatt sem, mert az Air Baltic 737-esi előzőleg már több légitársaságnál is szolgáltak.

A típust variánstól függően 140, illetve 114 üléses, kétosztályos elrendezésben repüli a légitársaság.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 737-eseken mindössze 12 ülés található az üzleti osztályon, 2-2 elrendezésben, itt a középső ülést tálcává alakítva növelik az utasok komfortérzetét.

A cég gépeiről ugyanakkor teljes egészében hiányzik a fedélzeti szórakoztatórendszer, a nyolc 737-es és 12 Dash 8 Q400 fedélzetén pedig internetelérésre sincs lehetőség.

Utóbbi szolgáltatás a tervek szerint hamarosan, a hosszabb járatok teljesítésére is alkalmas, folyamatosan bővülő A220-300-as flotta mindegyik tagján elérhető lesz utólag beszerelt Panasonic rendszerek formájában, Martin Gauss vezérigazgató korábbi nyilatkozata szerint.

A személyzet a beszállítástól a kiszállás utolsó pillanatáig segítőkész, mindenben az utasok rendelkezésére áll, tagjai kiemelkedően jó nyelvtudással rendelkeznek: a kötelező angol és lett mellett oroszul, vagy nemzetiségtől függően más nyelven is jól kommunikálnak.

A legkisebb Airbus, a flotta büszkesége

Mint arról beszámoltunk, az Air Baltic a budapesti járatokon az  – akkor még Bombardier C Series 300-as néven ismert – A220-300-as repülőgépet 2018 március végén vezette be. Ezzel jelentősen megnövelte a kapacitásait az addig használt Q400-asokhoz képest és a repült idő is jelentősen csökkent a két város között.

Az új generációs repülőgépek révén járatonként 140 turista és 5 üzleti osztályú ülés áll az utasok rendelkezésére.

Az általunk kipróbált, az észt színeket viselő A220-as Rigában (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A típus bevezetése emellett számos előnnyel jár az utasok számára is, mivel a korábbi gépeknél komfortosabb, tágasabb érzetet nyújt a kabin, így kényelmes lehet akár hosszabb utak alkalmával is, az utazási élményt pedig csak fokozzák a nagyméretű ablakok.

A látszaton kívül azonban a valóságban is nagyobb a hely az A220-asokon a más típusokon megszokotthoz képest, például a székek szélesebbek.

A 2-3 elrendezésben kialakított üléssorok közötti folyosó szélessége pedig azt is lehetővé teszi, hogy az utaskísérők által használt ételes-italos kocsik mellett még egy ember elsétáljon, így a fedélzeti árusítás ideje alatt is lehetséges a szabad mozgás.

A gép Pratt&Whitney PW1500G típusú, GTF-rendszerű hajtóművei a gyártó szerint akár 50 százalékkal halkabbak lehetnek, mint a korábbi változatok.

A svájci lakosok által kifogásolt, de különböző videókon is hallható, földi guruláskor a tolóerő növelésekor jelentkező, bálnaénekhez hasonlító hang a mi tapasztalatunk szerint is megjelenik és belülről is hallható az A220-ason, de repülés közben a fedélzeten jelentősen alacsonyabb a zajszint.

Galéria az Air Baltic A220-300-asának fedélzetéről

Minőségi fedélzeti ellátás a rövidebb útvonalakon is

Az Air Baltic utasai számára – amennyiben az alap, vagy az eggyel magasabb turista osztályú jegykategóriát választják – az ár nem tartalmazza a fedélzeti ellátást. Ám a legtöbb diszkont céggel ellentétben náluk lehetőség van online előrendelésre, felár ellenében. Ezzel elkerülhető, hogy a kiválasztott termék kifogyjon a kínálatból, vagy amennyiben ilyen helyzet áll elő, úgy a cég előre értesíti az utast.

A kínálatban a szokásosnak mondható rágcsálnivalók és üdítők mellett szerepel többféle szendvics és leves is, amelyeket akár menüben is kérhet az utas, kedvezőbb áron.

Így egy szendvics-leves kombó 8, alapesetben egy narancslé vagy egy szénsavas üdítő ára 3 euró körül van.

Az Air Baltic legújabb, litván zászló ihlette különleges festésű repülőgépe (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Ezzel szemben a hagyományos, hálózatos légitársaságokhoz hasonlóan az üzleti utasoknak a jegyár tartalmazza a naponta változó, három fogásból álló fedélzeti menüt és a korlátlan italfogyasztást is, a választékban pedig minőségi borok is helyet kaptak.

A felszolgált menüben az előétel általában valamilyen laktató, húsos saláta, esetenként fürjtojással és csírákkal, a főételek pedig döntő részben halból készülnek, és a fogás tartalmaz valamilyen, a tradicionális lettországi konyhára utaló elemet is.

A desszert mellett sem érdemes elmenni, mert szintén igényesen összeállított fogás, az általunk kipróbált járatokon mindkétszer fő elemként jelent meg benne a kecskesajt, amely szintén a helyi konyha kedvelt alapanyaga.

A cég diszkont üzleti modellje ellenére igyekszik magáról prémium képet festeni, ez azonban a jegyárakon is meglátszik, Budapest és Riga között egy oda-vissza út 130 eurótól érhető el. Az átszállásos utak pedig úti céltól függően körülbelül 150 eurótól kezdődnek. A járatok kiszolgálását Budapesten a Celebi végzi.

Az AIRportal szerkesztője az Air Baltic meghívására utazott Rigába, a cikk tartalmára a légitársaság nem volt ráhatással.