Új hajtóművekkel és más technológiákkal kombinálva akár 30 százalékos üzemanyag-megtakarítást érne el a Boeing a karcsúbb és a jelenlegieknél jóval nagyobb fesztávolságú merevített szárnyakkal, amelyekhez a NASA által támogatott projektben fejleszt demonstrátort a gyártó.

A NASA az amerikai repülőgépgyártót és partnereit választotta az úgynevezett transzonikus merevített szárnyakkal felszerelt (Transonic Truss-Braced Wing, TTBW) teljes méretű kísérleti repülőgép kifejlesztésére, megépítésére és repülési tesztjeinek elvégzésére.

A Sustainable Flight Demonstrator (SFD) program célja egy TTBW-konfigurációjú keskenytörzsű tesztpéldány megalkotása.

Ennek az áttörést jelentő aerodinamikai jellemzőit a hajtóműtechnológia területén folyó fejlesztésekkel, innovatív anyagok felhasználásával és fejlett rendszerarchitektúrával kombinálva a mai leghatékonyabb egyfolyosós repülőgépekhez képest akár 30 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás érhető el. Mindez kulcsfontosságú lépés a polgári repülés 2050-re kitűzött, nettó nulla szén-dioxid-kibocsátási céljának elérése felé.

Ezek a repülőgépek valamivel gyorsabbak is lennének az elődjeiknél, ugyanis a kiemelkedő aerodinamikai hatásfok elérését 0.8 Mach sebességhez állították be, az eddig alkalmazott 0.70-0.75 Mach helyett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boeing

A koncepció legszembetűnőbb eleme, hogy az alsó alátámasztó dúcokkal merevített szárnyak kialakítása a maiaknál sokkal karcsúbb lehet, ezáltal javíthatók az aerodinamikai jellemzők.

A szárnyfesztávolság a mostani gépekénél (Boeing 737-esnél 36 méter) jóval nagyobb, akár 50 méter feletti lehet, de a földi mozgáskor a szárnyvégek felhajthatók volnának.

A vállszárnyas kialakítás lehetővé tenné a maiaknál jóval nagyobb átmérőjű, valamint nagyobb kétáramúsági fokú és ezáltal hatékonyabb hajtóművek felszerelését, amely a jelenleg forgalomban lévő keskenytörzsűeknél a hely hiánya miatt már nem lehetséges.

A vállszárnyas kialakítás miatt a repülőgép T-alakú vezérsíkot kapna.

A Boeing azt tervezi, hogy a demonstrátorpéldányt a meglévő repülőgépek elemeiből építi meg, amelyhez integrálja az új alkatrészeket.

A Boeing a következő évtizedben rukkolhat elő a koros 737-es családot leváltó keskenytörzsű típusával, amelyhez érékes tapasztalatokat nyújthat a TTBW-koncepció további tanulmányozása. Amint korábban megírtuk, ezt a koncepciót már egy évtizede fejleszti és tanulmányozza a NASA és a Boeing.

A mostani megállapodás szerint a demonstrátor fejlesztéséhez és a tesztek elvégzéséhez a NASA 425 millió USA-dollár támogatást, a Boeing és partnerei pedig 725 milliós finanszírozást biztosítanak. Az amerikai gyártó eddig összesen 110 millió dollárt költött a kapcsolódó kutatásokra, beleértve a szélcsatornás teszteket és a digitális modellezést.