Az európai uniós hatóság, az EASA kilátásba helyezte, hogy kitilt egyes Szuhoj Superjeteket, mert nem ért egyet azzal, hogy az orosz hatóság elrendelte a vészkijáratok nyitását segítő tápellátási rendszer kiiktatását.

Nemrég úgy határozott az uniós légügyi hivatal (EASA), hogy nem veszi át az orosz hatóság tavaly kiadott, a Szuhoj Superjet 100-as típus kijáratainak vészhelyzeti működésére vonatkozó légialkalmassági direktíváit, mert azok egy része véleménye szerint inkább ronthat a repülés biztonságán, mintsem javítaná azt.

Oroszországban először 2020 márciusában adtak ki utasítást, amivel módosították a vészkijáratok kezelési előírásait, és elrendelték egyes gépeken a vészhelyzeti tápellátási rendszer kikapcsolását. Kilenc hónappal később módosították a vészkijáratok manuális kezelési utasítását, de az EASA szerint a repülésbiztonságra nézve kedvezőtlen irányba – írta meg a Flightglobal.

Az uniós szerv nem látja bizonyítottnak, hogy a légiutas-kísérők minden helyzetben képesek kellően gyorsan kinyitni az ajtókat a rendszer segítsége nélkül, emiatt akadályokba ütközhet a repülőgép gyors kiürítése.

Továbbá, ha túl lassan nyitják az ajtókat, a vészcsúszdák a törzs alá csavarodhatnak, vagy működésképtelen helyzetben maradhatnak az EASA szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Aeroflot Superjet gépei felett nincs fennhatósága az EASA-nak, de kitilthatja őket az öreg kontinensről (Fotó: AIRportal.hu)

Ezzel egy esetleges kényszerleszállás után ellehetetlenülhet a Superjetek biztonságos kiürítése külső segítség nélkül, mert az utasok így csak kiugrani tudnak az ajtókon, komoly sérüléseket kockáztatva.

Az EASA hozzáteszi, az SSJ-100-asok dokumentációjának módosítása aránytalanul sok előzetes vizsgálatot igényelt volna ahhoz képest, hogy milyen kevés példány van Európában bejegyezve. Emellett jobb megoldás a tápellátó rendszer gyakori ellenőrzése, és szükség esetén a problémás alkatrészek cseréje továbbfejlesztett változatra, erre vonatkozóan már ki is adták az irányelveket.

Az uniós hatóság ugyanakkor kilátásba helyezte, hogy ha széles körben alkalmazzák az orosz utasításokat, és kikapcsolják a kijáratok vészhelyzeti tápellátását a gépeken, akkor egyes példányokat akár ki is tilthatnak Európából.