A cseh légierő szeptember 2-án végleg elbúcsúzott a korosodó Jakovlev Jak-40-es kormánygépektől, amelyek 21 éve szolgálták a magas rangú állami vezetők szállítását.

A „Codling” NATO-kódnevű típust két változatban, 18 illetve 28 fő szállítására kialakítva üzemeltette 1999-től az ország légiereje. A típust viszont csak 1985-ig gyártották, így mára a legfiatalabb példányok is elmúltak 35 évesek, élettartamuk végéhez közelednek.

Budapesten is sokszor megfordultak a kis méretű háromhajtóműves szovjet gyártású repülőgépek. (Fotó: AIRportal.hu)

Bár típus alkalmazása számos előnnyel járt, mára Csehország vezetőinek rendelkezésére áll a 241. szállító század üzemeltette Bombardier CL-601-es üzleti repülőgép és két Airbus A319-es is, amelyekkel a nagyobb delegációk szállítása is megoldható, illetve kifejezetten a Jak-40-esek pótlására plusz két CASA C295-est is megrendelt az ország.

A két Jak-40 szeptember másodikán Kbely, a történelmi reptér és múzeum felett kötelékben teljesítette búcsúrepülését, hamarosan papíron is sor kerül a kivonásukra.

Huszonegy évig tartó szolgálatuk bár nem volt teljesen balesetmentes, egyetlen kisebb eseménnyel megúszták: 2013 novemberében a Stockholm-Arlanda reptéren a 1257-es oldalszámú példány leszállás után letért a futópályáról, és közvetlenül mellette, a füves területen állt meg. A baleset oka máig ismeretlen, és csak könnyebben sérült meg miatta néhány utas, nem keletkezett jelentős anyagi kár sem.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Azt egyelőre nem tudni, mi lesz a két gép sorsa, de a típust kedvelők számára reménykeltő lehet, hogy a régióban nagy hagyománya van a kiszolgált kormánygépek kiállításának: Lengyelország saját Jak-40-eseinek egyikét, Szlovákia és Csehország pedig utolsó Tupoljev Tu-154-eseit adományozta már múzeumoknak kiállítási céllal.

Forrás: Cseh Légierő