Nyolc uniós ország miniszterei arra kérték az Európai Bizottságot, hogy az autók benzinébe kevert etanolhoz hasonlóan írja elő a fenntartható forrásból származó termékek használatát a repülőgépek üzemanyaga esetében is.
Az Euractiv tudósítása szerint Dánia, Finnország, Franciaország, Németország Luxembourg, Hollandia, Spanyolország és Svédország illetékes miniszterei közös nyilatkozatban fordultak az Európai Bizottsághoz, a repülőgépekben használható alternatív üzemanyag elterjedésének támogatását kérve.
„Úgy gondoljuk, hogy a fenntartható forrásból származó üzemanyag az egyik legelérhetőbb és hatékonyabb eszköz arra, hogy rövid távon csökkenteni lehessen a légiközlekedés környezeti terhelését” – olvasható a közös közleményben.
Álláspontjuk szerint ha az EU előírná a hagyományos kerozinhoz vegyítést, kiszámíthatóvá válna a kereslet, és ösztönöznék a beruházásokat, ami stabil gyártást eredményezne.
Az alternatív üzemanyagok jelenleg 0,05 százalékát teszik ki a teljes felhasználásnak.
Adina Valean uniós közlekedési biztos a javaslatot bemutató online eseményen azt emelte ki, hogy hatalmas lehetőségek vannak az alternatív üzemanyagokban, már csak azért is, mert a most használt gépekben átalakítás nélkül is használható, előállítása pedig nem veszélyezteti a termőföldeket és vízkészleteket.
Hozzátette: a megfelelő támogatási formával és szabályozói környezettel a szintetikus üzemanyagok válhatnak a legfontosabb eszközzé a klímavédelemben.
A javaslattal a nyolc ország az előtt állt elő, hogy az unió ismertette volna a ReFuelEU kezdeményezését, amely a légiközlekedési iparág karbon lábnyomának csökkentésére irányuló lépéseket foglalja keretbe.
Ebben a dokumentumban szerepel majd a fenntartható forrásból származó kerozin pontos meghatározása is, amelynek szigorítását korábban több légitársaság is kezdeményezte. Az unió várhatóan március végéig mutatja be a kezdeményezés részleteit.
Az alternatív forrásból származó kerozinokkal korábban részletesen foglalkoztunk ebben az interjúban.