Csaknem hatvan százalékkal csökkent a Boeing által legyártott és üzemeltetésre átadott gépek száma az elmúlt évben, az amerikai társaság rendelésállománya több mint ezer példánnyal csökkent.
A Boeing a honlapján tette közzé 2020-as értékesítési és gépátadási statisztikáját, amely nem mutat sokkal szebb képet, mint novemberben, amikor a legutóbb írtunk a két gyártó adatairól.
A chicagói székhelyű társaság az elmúlt évben 157 repülőgépet adott át üzemeltetésre, ebben a katonai célú gépek is benne vannak. Ezek nélkül, csak kereskedelmi gépből 135 példány került az üzemeltetőkhöz, ebből 43 áruszállító volt.
Decemberben a Boeing is némileg belehúzott, mert elindulhattak a 737 MAX átadásai, gyorsan át is vett az American Airlines 10-et, a United pedig 8-at, összesen egyébként 27 darab új generációs keskenytörzsű repült bázisára ekkor.
Tavalyelőtt a Boeing még 380 repülőgépet adott át üzemeltetésre. Ez 58 százalékos csökkenés, és a táblázat szerint 43 éve, 1977-ben volt ennyire alacsony a teljesítmény.
A társaság rendelésállománya az év végén 4223 darab volt, ez 1183-mal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Gépekre bontva: 3321 darab 737-es, 8 Jumbo jet, 65 darab 767-es, 350 triplahetes és 469 Dreamliner vár még gyártásra.
A megrendelések számát tekintve a Boeing negatív rekordot állított fel, lemondások nélkül számolva is csupán 184 repülőgépet adott el a vállalat.
Viszont a 737 MAX-ekre és 787 Dreamlinerekre vonatkozó megrendeléseket sorban törölték a cégek. A lemondásokkal (655 darab) és könyveléstechnikai módosításokkal (555 darab) számolt, azaz nettó értékesítés mínusz 1026 darab volt az év végén.
Ez azt jelenti, hogy egyetlen év alatt 1210 repülőgép vételét mondták vissza a Boeing ügyfelei.
A decemberi eladási eredmények közé került be egyébként a Ryanair 75 darabos 737 MAX-rendelése, illetve egy ismeretlen kilétű vásárló kért 8 példányt a típusból.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Boeing versenytársa, az Airbus 2020-ban megőrizte vezető szerepét a repülőgépgyártók között. Az európai társaság 566 repülőgépet adott át üzemeltetésre, 34 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben. Az elmúlt évben az Airbus lemondásokkal együtt 268 gépet értékesített, ami szintén jelentősen több a Boeing eladási teljesítményénél.