Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) védett, de kötelezően használandó egységes dokumentumtárat hozott létre a pilóták orvosi bizonyítványairól, amellyel a remények szerint megelőzhetők a Germanwings 9525-ös járatához hasonló katasztrófák.
A Flightglobal információi szerint a nyilvántartást már júniusban élesítette az európai hatóság, és október elsejétől kötelező lesz használni.
A dokumentumtár célja, hogy megkönnyítse a repülőorvosi vizsgálatokat végző szakemberek munkáját, mivel egységes formában elérhetővé teszi a pilóták korábbi egészségügyi igazolásait.
Az EASA azt várja ettől, hogy az orvosok könnyebben és hamarabb kiszűrhetik azokat, akik állapotuknál fogva nem alkalmasak a repülésre, vagy kockázatot jelenthetnek a légiközlekedés biztonságára. Az adattár jogi hátterét 2019 óta készítették elő.
A nyilvántartáshoz a repülőorvosok és a nemzeti hatóságok férnek majd hozzá, de önmagában tanúsítvány kiadására nem lesz alkalmas, mivel konkrét egészségügyi adatot nem tartalmaz majd, csak azt, hogy alkalmasnak ítélték-e az adott pilótát, illetve ha bármilyen változás történt az engedélyekben.
Mint ismert, hat évvel ezelőtt a Germanwings 9525-ös, Barcelonából Düsseldorfba tartó járatán az első tiszt, Andreas Lubitz kizárta a pilótafülkéből a kapitányt, majd folyamatos süllyedésre állította be a robotpilótát. Az Airbus A320-as az Alpok egyik hegyoldalának ütközött, senki nem élte túl a katasztrófát. Később kiderült, hogy mentálhigiénés problémái voltak a pilótának, öngyilkosságot követett el.
Az EASA akkor vezette be azt a szabályt, amely szerint a pilótafülkében nem maradhat egyedül senki, legalább két embernek kell a helyiségben tartózkodnia.