A Germanwings 4U 9525 járatszámmal közlekedő Barcelona-ból Düsseldorfba tartó Airbus A320-as repülőgépe Dél-Franciaországban zuhant le a francia Alpok hegyvidéki területén Alpes-de-Hautes-Provences megyében található, Barcelonnette és Digne települések közelében. A D-AIPX lajstromjelű repülőgép fedélzetén 144 utas és 6 fős személyzet tartózkodott, a francia hatóságok szerint nincsenek túlélők.

Friss cikkünk a témában 4U 9525: Egyetlen pilóta volt az A320-as pilótafülkéjében

A Germanwings kedden hegynek csapódott A320-as gépének egyik pilótája a süllyedés megkezdése előtt elhagyta a pilótafülkét, de már nem tudott visszatérni. Bővebben…

A repülőgép roncsainak helyszínét a francia hatóságok helikopterekről már azonosították. Francois Hollande, Franciaország elnöke délben tartott sajtótájékoztatóján azt közölte, hogy a francia hatóságok a lezuhanás körülményeiből arra következtetnek, hogy a balesetnek nagy valószínűséggel nincsenek túlélői.

Fotó a becsapódás helyéről. | © AIRportal.hu

Fotó a becsapódás helyéről.

A kereső és mentőcsapatok a repülőgép becsapódásának helyszínére tartanak, azonban a hatóságok azt is hozzátették, hogy a repülőgép roncsai egy nehezen megközelíthető, hegyvidéki területen vannak.

A repülőgép a Barcelonából történt felszállást követően 38.000 láb magasságra emelkedett, majd Dél-Franciaország felett lesüllyedt 6.000 láb (kb. 2.000 méter) magasságra, mielőtt a repülőgép eltűnt a radarokról 10:45 körül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgép személyzete vészhelyzetet jelentett a légiforgalmi irányítás felé, azonban ennek pontos részleteiről és, hogy elhangzott-e a vészhelyzet oka, egyelőre nincsenek információk. A vészhelyzet bejelentésekor a repülőgép valamivel több, mint 2.000 méteres magasságon repült, azaz közvetlen a becsapódás előtt történhetett. A francia légügyi hatóság későbbi közleménye cáfolta a korábbi értesüléseket, közleményük szerint a járat személyzete nem jelentett vészhelyzetet.

A legfrissebb információk szerint a repülőgép körülbelül 3 perccel az előtt érte el a 38.000 láb utazómagasságát, mielőtt meredek süllyedésbe kezdett. Az A320-as mintegy 8 perc alatt süllyedt 38.000 lábról (11.582 méter) 11.000 lábra (3.352 méter), mely átlagosan 3.375 láb per perces süllyedést jelent. A radar adatok szerint a repülőgép süllyedése egy rövid időre megállt 6.800 lábon (2.072 méter), mielőtt a körülbelül 2.700 méter magas hegy oldalának csapódott.

Videó a repülőgép becsapódásának helyéről

Forrás: Youtube

A járat útvonala a flightradar24 radarképén. | © AIRportal.hu

A járat útvonala a flightradar24 radarképén.
A járat utolsó radar-pozíciója a flightradar24 radarképén. | © AIRportal.hu

A járat utolsó radar-pozíciója a flightradar24 radarképén.

A Barcelona-ból Düsseldorfba tartó járat fedélzetén összesen 150 fő, 144 utas (köztük két csecsemő) és 6 fős személyzet (2 pilóta és 4 légiutaskísérő) tartózkodott.

A járat fedélzetén többségében német állampolgárok utaztak, de a jelenlegi értesülések szerint 45 spanyol állampolgár is utazott az A320-ason. A légitársaság egyelőre nem tudott pontos adatokat mondani a járat fedélzetén utazók állampolgárságáról. Mivel a járat a schengeni övezeten belül közlekedett, a légitársaságnak nem kellett összegyűjteni az állampolgársági adatokat.

A roncsok rendkívül nehezen megközelíthető terepen találhatók

A francia hatóságok nagy létszámú kereső és mentőcsapatokat csoportosítottak a katasztrófa helyszínének közelébe, azonban a becsapódás helyszíne – bár azt hamar megtalálták helikopterekről – nagyon nehezen megközelíthető.

A helyszín több, mint 2,5 óra járásra található a hegyekben. A keresését az elkövetkezendő órákban rosszabbra forduló időjárás is nehezítheti. A legfrissebb helyszíni képek és videók alapján a repülőgép apró darabokra szakadt és roncsai nagy területen szóródtak szét.

A francia belügyminiszter az esti órákban azt közölte, hogy az A320-as egyik “feketedobozát” már megtalálták a kereső és mentőcsapatok. A miniszter arról nem számolt be, hogy a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő (CVR – Cockpit Voice Recorder) vagy a repülési adatokat rögzítő (FDR – Flight Data Recorder) egységet találták-e meg.

Egyelőre csak találgatják az okokat

Egyelőre nem került nyilvánosságra semmilyen a katasztrófa okára utaló információ. A légibalesetek legnagyobb része a felszállási, vagy leszállási szakaszban történik, ezért furcsa, hogy a Germanwings járata esetében egy utazómagasságon közlekedő repülőgépen következhetett be egy olyan esemény amely a folyamatos süllyedéshez, majd a katasztrófához vezetett.

További furcsaság, hogy a hírek szerint a járat személyzete nem jelentett vészhelyzetet a légiforgalmi irányítás felé, miközben a repülőgép legalább 8 percen keresztül folyamatos és meredek süllyedésben volt. A francia légügyi hatóság közleménye cáfolta a korábbi értesüléseket, közleményük szerint a járat személyzete nem jelentett vészhelyzetet.

A flightradar24 virtuális radar adatai szerint az A320-as 38.000 lábon repült, amikor elkezdett folyamatosan veszíteni a magasságából. A repülőgép a 38.000 lábas utazómagasságról kicsit kevesebb, mint 10 perc alatt süllyedt 6.800 lábra, amely meredek süllyedésnek számít.

A repülőgép a radar adatok szerint nem próbált meg, vagy nem tudott egy kitérő-repülőtér irányába fordulni, hanem szinte egyenesen nekirepült a hegyeknek, annak ellenére, hogy több kitérő repülőtér is elérhető távolságban volt a süllyedés megkezdésének helyéhez viszonyítva.

A legnagyobb európai légitársaság érintett a katasztrófában

A germanwings a német Lufthansa 100%-os tulajdonában lévő diszkont modellben működő leányvállalat.

A balesetet szenvedett Airbus A320-211 típusú repülőgépet 1990-ben gyártották, azaz csaknem 25 éves korával ez volt a légitársaság legrégebbi repülőgépei közé tartozott. A gép korábban az anyavállalat Lufthansa flottájában repült.

Az Airbus lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a szerencsétlenül járt, D-AIPX lajstromjelű A320-as a 147-es gyártási sorszámú (MSN) repülőgép volt. A gépet 1991-ben vette át a Lufthansa és összesen körülbelül 58.300 órát repült és 46.700-szor szállt fel. A repülőgép CFM 56-5A1 típusú hajtóművekkel volt felszerelve.

A Lufthansa sajtótájékoztatóján elhangzott információk szerint járat kapitánya 10 éve repült az A320-as típuson és több, mint 6.000 repült órával rendelkezett az A320-ason. A repülőgép időzített C-checkjét 2013. nyarán végezték el a Lufthansa Technik szakemberei, a legutóbbi átvizsgálás ma reggel történt a Düsseldorfból történt felszállást megelőzően.

A légitársaság weboldala elérhetetlenné vált 13 óra előtt feltehetően a nagy terhelés miatt. A Lufthansa vezérigazgatója Carsten Spohr azt közölte Twitter oldalán, hogy reménykednek abban, hogy találnak túlélőket, valamint azt, hogy “Ha a félelmeink beigazolódnak ez egy sötét nap lesz a Lufthansa számára“.

A Lufthansa és a Germanwings 15 órakor tart sajtótájékoztatót a köln-i repülőtéren. A Lufthansa magyarországi sajtó-képviselete az alábbi közleményt küldte el lapunknak:

A Lufthansa mély fájdalommal közli, hogy a mai napon a Germanwings 4U 9525 Barcelonából Düsseldorfba tartó járata balesetet szenvedett Franciaország felett. Az Airbus A320 típusú gép fedélzetén jelenlegi információink szerint 144 utas és hat főnyi legénység tartózkodott.

A Lufthansa és Germanwings egy ingyenesen hívható közös forródrótot állított fel, amely az érintett utasok családtagjai számára nyújt tájékoztatást az alábbi telefonszámon: 00800 11 33 55 77

A Germanwings ma 15:00 órakor sajtótájékoztatót tart Kölnben. A rendelkezésre álló közleményeket azonnal továbbítjuk a magyar sajtó felé is.

A Germanwings és a Lufthansa valamennyi dolgozóját mélyen megrázták a történtek és együttérzésüket fejezik ki az utasok és a személyzet családjainak.

Utoljára frissítve: 2015. március 24. kedd, 21:50

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!