A vak és gyengénlátó utasokat a buszpályaudvarokon és repülőtereken való eligazodását segítő EU-projekthez csatlakozott a Budapest Airport és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A cégek lapunkhoz is eljuttatott közleménye szerint a DANOVA – Innovatív közlekedési szolgáltatások vak és gyengénlátó utasok részére a Duna régióban elnevezésű, az Európai Unió Interreg Danube kutatás-fejlesztési keretprogramjából finanszírozott program célja, hogy a látáskárosult utasok számára teljes mértékben, önállóan hozzáférhetővé tegye a repülőtereket, kikötőket, illetve a vasút- és buszállomásokat.

A projekt révén új szolgáltatások és kompetenciák kifejlesztésével segítik a látáskárosult utasokat abban, hogy teljes mértékben hozzáférhető információkhoz és szolgáltatásokhoz jussanak az utazás során, így akár kísérő nélkül is akadálymentesen utazhassanak.

A 14 partnerből álló konzorciumot a Dubrovniki Repülőtér vezeti.

A projektben a Budapest Airport és a Budapesti Közlekedési Központ feltérképezi a közlekedési csomópontokban alkalmazható legjobb megoldásokat, illetve hatékony gyakorlatba ültetésük módját.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert

A BKK és Budapest Airport a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét (MVGYOSZ), valamint a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesületét (VGYKE) is bevonja a projektbe annak érdekében, hogy az innovatív megoldásokat úgy tudják kivitelezni, hogy az a lehető legnagyobb mértékben igazodjék a látáskárosult utasok igényeihez.

Valentínyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója szerint a reptérüzemeltetőnek a biztonság mellett elsődleges az utasélmény magas színvonala. Elmondta: a légikikötő döntő részben akadálymentesített terület, de a Danova projekt kiváló lehetőség arra, hogy bővítsék a vak és gyengénlátóknak rendelkezésre álló szolgáltatások körét, lehetővé téve, hogy mindenki önállóan, problémamentesen utazhasson.

Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője és szóvivője kiemelte, hogy a fejlesztések során figyelembe kell venni a fogyatékossággal élő közlekedők igényeit is. Felidézte, hogy milyen intézkedéseket tett eddig a közlekedésszervező, a munkatársak számára a speciális igényű utasokról tartott érzékenyítő tréningtől a komplex tananyagokig. Emellett létrehoztak a Járókelő Közhasznú Egyesülettel együttműködve egy bejelentőfelületet is, ahol a speciális igénnyel rendelkezők a közlekedési nehézségeiket jelezhetik – tette hozzá.

Európában több mint 30 millió olyan vak és gyengénlátó ember él, aki nem tud önállóan közlekedni, mert az európai közlekedési rendszerek több mint 96 százaléka – különösen a Duna-régióban – nem teljesen akadálymentes a látáskárosult emberek számára. A vak és gyengénlátó utasok nem rendelkeznek egyenlő hozzáféréssel a közlekedéssel kapcsolatos legfrissebb írásos és vizuális információkhoz, a személyzet sok esetben nem rendelkezik megfelelő képzettséggel a támogatásukhoz és a kommunikációban, az infrastruktúra nem megfelelően akadálymentesített, vagy épp az akadálymentesítés terén az országok között eltérő szabályozás van érvényben.

A nemzetközi konzorcium ezen okok feltárásával és javaslatok megfogalmazásával, új módszerek, szolgáltatások kialakításával tervezi az elérhetőséget javítani az egyenlő esélyű közlekedés érdekében. A DANOVA projekt 2022. december 31-ig tart, összköltségvetése 2 millió 192 ezer euró.