Beszünteti üzemelését az Air India, ha megint sikertelen lesz a most újrainduló privatizációs folyamat, a kormány nem akarja tovább pénzelni a légitársaságot – jelentette ki az ország légiközlekedési minisztere.

Hardeep Singh Puri parlamenti meghallgatáson tett nyilatkozata szerint a kormány hamarosan véglegesít egy előzetes információs dokumentumot, amely az újraindított privatizációhoz kapcsolódó pályázati felhívás alappillére lesz – írta meg a CH Aviation.

Kérdésre válaszolva a miniszter hozzátette, a korábban ígérteknek megfelelően felülvizsgálták a légitársaság privatizációjának feltételeit, ezzel igyekeznek vonzóbbá tenni az ügyletet a befektetők számára.

A korábbiakkal ellentétben az Air India és regionális útvonalakon repülő leányvállalata, az Air India Express teljes tulajdoni hányadát eladná az állam.

Az eddigi privatizációs kísérleteknél foggal-körömmel tartották magukat az elképzeléshez, hogy az Air India és az Air India Express 76 százalékos részesedése vásárolható meg, 24 százalék maradt volna az államé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

Nem változtattak viszont a földi kiszolgálásban érdekelt Air India Airport Services (AISTATS) privatizációs feltételén, a most teljes egészében állami kézben levő cég tulajdonrészének csupán felét szeretné eladni a kormányzat.

A jelenlegi szabályozási környezetben viszont korlátozott a külföldi befektetők tulajdonszerzése, 49 százaléknál nem vásárolhatnak nagyobb részesedést egyik légitársaságban sem, mindenképpen találniuk kell egy helyi partnert, de még így is előnyben lehetnek a kizárólagos indiai kötődésű csoportok.

Ha ismét sikertelen lesz a légitársaság privatizációja, az üzemelését a kormány leállíttatja – jelentette ki a miniszter.

Az Air India problémái korántsem újak, 2014-ig minden évben 30-40 milliárd rúpiát (körülbelül ötszázmillió USA-dollárt) pumpáltak a masszívan veszteséges cégbe a további működés biztosítására, aminek megvonása után 2017-ben egyszeri 500 milliárd rúpiát, majd a 2019-2020-as pénzügyi év kezdetén újabb 40 milliárdot öntöttek bele.

A cég annak ellenére folyamatosan veszteséges, hogy az indiai légiközlekedés az egyik legdinamikusabban fejlődő piac a világon, az utasforgalom bővülése folyamatos. A cég helyzetén egyik nagy konkurense, a Jet Airways bedőlése is javíthatott volna, de ez is kevésnek bizonyult.