Sok esetben életmentő a légi betegszállítás vagy mentés: így a páciens a lehető leggyorsabban kapja meg az ellátást, jelentősen rövidebb idő alatt vihető egyik intézményből a másikba. Cikkünkben ezek különböző módozatait mutatjuk be.
Az ilyen kritikus feladatoknak számos fajtája létezik, a csupán elsősegélyben részesülők katonai egészségügyi kimentésétől kezdve a civil légimentésen át az intenzív ellátást igénylők hosszabb ideig tartó szállításáig. Ám közös bennük, hogy a lehető leggyorsabban kell célba érni a beteggel.
Mivel ezek a feladatok bonyolultak, és kevés az egyforma eset, sok különböző géptípust használnak betegszállítási célra mind a katonai, mind pedig a civil szervezetek. Összefoglalónkban módszerek szerint vesszük sorra, milyen légi járművekkel szállíthatók a különböző páciensek.
A lehető leghamarabb a kórházba
A súlyos baleset, rosszullét esetén az életveszélyes állapotban lévő beteg kórházba kerülésének leggyorsabb módja a légimentés, jellemzően mentőhelikopterrel.
Az erre kijelölt, légi mentéssel foglalkozó szervezetek kiérkező egységének elsődleges feladata, hogy a helyszínen stabil, szállítható állapotba hozza a súlyos, életveszélyes állapotban lévő beteget.
Biztosítják keringését és légzését, elállítják súlyosabb vérzéseit, hiszen mindez előfeltétele az utaztatásnak. Ezután a helikopterrel a kijelölt egészségügyi intézménybe szállítják, amely jó esetben rendelkezik saját helikopterleszállóval az épületen vagy közvetlen közelében, így az orvosok a lehető leghamarabb megkezdhetik a komplex ellátást.
Akár teljes kórházi ellátás a fedélzeten
Van, hogy szükséges a beteget hosszabb távon szállítani: például, ha egy ország állampolgára külföldön kerül súlyos állapotba, és minél hamarabb vissza kell kerülnie hazájába, hogy ott kapja meg az ellátást.
A világon számos cég vállal ilyen jellegű szállítást: alkalmazottaik kereskedelmi járatokon kísérik a betegeket, vagy e feladatra kialakított mentőrepülőgép fedélzetén juttatják célba.
Magyarországon a 2015-ben bemutatkozott Trust Air az egyetlen ilyen szereplő, a vállalkozás gyakorlatilag bárhonnan hazaszállít embereket még a legsúlyosabb állapotban is, ha kell, több fős szakképzett kísérőszemélyzettel. A péri bázisú cég saját Piper PA-42 Cheyenne két hajtóműves turboprop repülőgépekkel rendelkezik. Az Európán és Észak-Afrikán kívüli feladatokat a stratégiai partnerük, a FAI AG közepes és nagyméretű jet gépeivel repülik orvosaik.
Légi betegszállítást számos magáncég végez az Európai Unióban és a világon, jellemzően kisebb turbólégcsavaros repülőgépekkel, vagy speciálisan erre a célra átalakított, kisebb-nagyobb businessjet típusokkal, például LearJet 35, Gulfstream 100, Cessna Citation Bravo típusokkal. Korábban az osztrák Tyrol Air Ambulance cég az iparágban nagy méretűnek számító, Dornier 328-as turbólégcsavaros repülőgépet is üzemeltetett erre a célra.
Kimentés a harctérről, intenzív ellátást igénylő betegek szállítása katonai repülőgépekkel
A sérültek harctérről történő egészségügyi kimentése (MedEvac – Medical Evacuation) komplex és veszélyes feladat, ezt speciális alakulatok végzik.
A legtöbb veszélyt az idegen országban, bevetés közben megsérült katonák kimentése hordozza: ők a harctéren az erre kiképzett bajtársaiktól kaphatnak gyors, bár csak minimális ellátást. Innen a speciálisan MedEvac feladatra felkészített helikopterrel szállítják őket a biztonságos táborba vagy rögtön kórházba.
Az elmúlt hetekben hazánkban tartotta meg a magyar és amerikai hadsereg a Hawk Strike elnevezésű közös kiképzési gyakorlatot, amelyen ilyen egységek is szerepet kaptak, erről itt írtunk bővebben.
Háborús övezetekben a sérült katonák tömeges egészségügyi kimentésére is szükség lehet, erre a legtöbb modern katonai teherszállítógép alkalmas, köszönhetően a raktérben rögzíthető hordágyaknak, vagy akár intenzív kezelésre is alkalmas moduloknak.
A MedEvac-repülőgépek katasztrófák és vészhelyzetek esetén civilek szállítására is bevethetők. A koronavírus-járvány kapcsán erre már több alkalommal is szükség volt Európában.
Amint arról korábban beszámoltunk, Franciaországban – eddig példátlan módon – a légierő a leginkább leterhelt kelet-franciaországi Mulhouse kórházából Bretagne-ba szállítja a betegeket. A repülő mozgó kórházat általában a külföldi beavatkozásban megsérült katonák hazaszállítására szokta használni a francia hadsereg, ez az első alkalom, hogy az ország területén bevetik az egységet.
Az észak-olaszországi egészségügyi létesítmények túlterheltsége miatt pedig a német légierő koronavírusos olasz betegeket visz Németországba. A légierő repülő intenzív osztályán, amelyet egy Airbus A310 MedEvac típusú repülőgépen rendeztek be, hat súlyos beteg olasz állampolgárt szállítanak Bergamóból Kölnbe szombaton – az MTI beszámolója szerint.
A hivatalos kommunikáció szerint a Magyar Honvédség flottájában szolgáló A319-es is képes ilyen feladatra. Az Airbus A319-esek utasterében kialakítható egészségügyi kimentésre alkalmas egység, de ennek használatára még nem volt példa a nyilvános adatok szerint.
Speciális megoldás a fertőző betegek szállítására
Magas kockázatú esetnek számít, ha a szállítandó személy valamilyen súlyosan fertőző betegséggel rendelkezik.
Ilyenkor az illetőt a kísérő személyzettől elkülönítve, hermetikusan lezárt ABCS-egységben (Aeromedical Biological Containment System) viszik a repülőgépen.
A 2007 és 2010 között, a SARS- és a madárinfluenza-járványok hatására az USA-ban kifejlesztett egységekben a külvilághoz képest kisebb a légnyomást tartanak fenn, ezzel minimalizálva a kórokozók kijutásának esélyét.
Cikkajánló:
A katonai és a civil légi szállításnak is szerepe van a járvány kezelésében