A Dubai Air Show előtt egy nappal honlapján bemutatta új generációs szélestörzsű típusának cargo-variánsa, a leendő A350F legfontosabb paramétereit az Airbus, amellyel komoly konkurenciát állít a Boeing áruszállítóinak. Az európai gyártó közzétette 20 éves globális piaci előrejelzését is.

A még a nyáron bejelentett A350F-ről most kiadott részletes információk szerint a gépet a nagyobb maximális felszállótömegű és hosszabb törzsű A350-1000-es alapjain hozza létre az Airbus. Azonban törzse mintegy 3 méterrel rövidebb, 70,8 méter lesz: öt törzskeretet távolítanak el a szárny előtti részből, ennek köszönhetően súlypontja is optimális lesz az áruszállításhoz.

A cargo-változat így is csaknem hét méterrel hosszabb lesz a rivális Boeing 777F típusnál, ennek köszönhetően 11 százalékkal nagyobb, 695 köbméter lesz a raktér befogadóképessége, így öt palettával több áru rakodható a fedélzetére.

Az A350F fő fedélzetének befogadóképessége a térfogat tekintetében megegyezik a 747-8F-ével.

Forrás: Airbus

Az A350F 109 tonna árut vehet a fedélzetére, e tekintetben 4,5 százalékkal nagyobb tömeget szállíthat, mint a 777F. Maximális hatótávolsága 4 700 tengeri mérföld, azaz 8 700 kilométer lesz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A teherbírás érdekében az Airbus megerősíti a típus fedélzetének alumínium padlógerendáit, ennek és a kisebb szerkezeti tömegnek köszönhető, hogy az utasszállító A350-1000-es maximális 63 tonnás terhelhetőségét jelentősen, 46 tonnával sikerült megnövelni.

Az A350F üres tömege ugyanis 30 tonnával könnyebb az utasszállító A350-1000-esénél, köszönhetően a rövidebb törzsnek, valamint a kabinberendezés, a mellékhelyiségek, konyhák és vészkijáratok eltávolításának. Az A350F üresen 20 tonnával lesz könnyebb a 777F-nél. A típus 319 tonnás maximális felszállótömege megegyezik az A350-1000-es változatéval, maximális leszállótömege 250 tonna.

Forrás: Airbus

A padló nagyobb teherbírásának köszönhetően a szállított áru elhelyezésének tervezése és a gép rakodása is egyszerűbb lett a riválisánál, így a nehezebb palettákat nem csak bizonyos pozíciókba lehet majd elhelyezni.

A fő fedélzet nagyméretű cargo-ajtaját a szárnyak mögött helyezik el, így a be- és kirakodáskor is megelőzhető, hogy a repülőgép a farokrész irányába megbillenjen, emellett az alsó raktér és a felső fedélzet egyszerre is rakodható.

Az Airbus kiemeli, hogy az A350F jelentős mértékben azonos az A350-900-as és -1000-es utasszállító változatokkal, így a pilóták és karbantartók is ugyanazokkal a jogosításokkal dolgozhatnak a típuscsaládon, emellett a cserealkatrészek szinte teljesen megegyeznek.

Az Airbus tervei szerint az A350F 2025-ben állhat majd forgalomba, míg a rivális Boeing mostani áruszállító típusai, a 767F és a 777F gyártását az ICAO jelenlegi környezetvédelmi követelményei szerint 2027-ben le kell állítani.

Az új generációs hajtóművekkel és kompozit szárnyakkal felszerelt 777X áruszállító változata piaci információk szerint 2029 előtt nem készül el, bár a program indítását többen a most kezdődő dubaji légiszalonra várják, az amerikai gyártó belső problémái miatt ennek kicsi a valószínűsége a Leeham News értesülései szerint.

Az Airbus vezetőinek korábbi nyilatkozatai szerint az áruszállító verzió programját a piac kérésére, a vevők igényére reagálva indította el az Airbus, ennek ellenére egyelőre konkrét megrendelést, vagy indító légitársasági partnert nem jelentett be a gyártó.

Forrás: Airbus

Két év növekedését vitte el a világjárvány

Az Airbus november 13-án, szombaton adta ki legújabb, a következő 20 évre szóló globális piaci előrejelzését, amely szerint 2040-ig 39 000 új utas- és áruszállító repülőgépre lesz kereslet a világban, ebből 15 250 régebbi példányokat vált majd ki. A világjárvány két év növekedését vette el a piactól a becslés szerint.

Az európai gyártó arra számít, hogy a keresletet leginkább a régebbi repülőgépek egyre gyorsuló cseréje fogja magával húzni, amely támogatja az iparág kibocsátáscsökkentési céljainak elérését.

Az A220 és A320 típuscsaládok kategóriájában 29 700, a közepes repülőgépek – az A321XLR és az A330neo – szegmensében 5300, míg a nagy befogadóképességű és hatótávolságú típusoknál, mint az A350-es, 4000 darabra lát igényt az Airbus.

Az európai gyártó előrejelzése szerint a légiáru-szállítás iránti keresletet az e-kereskedelem növekedése hajtja, a következő 20 évben 2440 cargo-repülőgépre lesz majd igény, amelyből 880 példány lesz gyári új, a többi pedig átalakított.

Az Airbus a szállítás iránti igény gazdasági mutatókkal párhuzamos növekedésére számít, így meglátása szerint több mint 550 000 új pilótára és 710 000 műszaki szakemberre lesz szükség 2040-ig.

Forrás: Airbus

A cikket az Airbus által 2021. decemberben közzétett adatokkal frissítettük.