Lakott területre zuhant a Voepass légitársaság Sao Paulóba tartó ATR-72-500-asa, a fedélzeten tartózkodó 58 utas és 4 fős személyzet életét veszítette.

A PS-VPB lajstromjelű repülőgép a légitársaság PTB 2283-as számú járatát teljesítette a brazíliai Cascavelből a Sao Pauló-i Guarulhos nemzetközi repülőtérre. Fedélzetén 58 utas és 4 fős személyzet tartózkodott az ASN adatlapja szerint.

Az ATR-72-es személyzete a célrepülőtér megközelítésének megkezdése után elveszítette az irányítást a repülőgép felett, majd a Guarulhostól mintegy 75 kilométerre fekvő lakott területre zuhant, több darabra tört és kigyulladt.

A helyszíni felvételek szerint az ATR irányíthatatlanul, lapos dugóhúzóban zuhant le.

A balesetben az összes fedélzeten tartózkodó életét veszítette a légitársaság által megerősített információk szerint. Bár a repülőgép lakóházak közelében zuhant le, a földön tartózkodók közül szerencsére nem sérült meg senki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A brazil léginavigációs szolgáltató közlése szerint a repülés UTC idő szerint 16:20-ig rendben zajlott, ám ezt követően a személyzet már nem kommunikált a légiforgalmi irányítással, a pilóták nem jelentettek vészhelyzetet, és kedvezőtlen időjárási körülményekről sem számoltak be, valamint nem válaszoltak a hívásokra sem. A repülőgép két perccel később tűnt el a radarokról.

Abban a térségben, ahol az ATR a lezuhanását megelőzően 17 000 láb (kb 5200 méter) magasságban repült, súlyos jegesedés miatt figyelmeztetés volt érvényben 12 000 és 21 000 láb között.

A brazil hatóságok pénteken megtalálták és kiemelték a roncsok közül az ATR repülési adatrögzítőjét (FDR – Flight Data Recorder), valamint a pilótafülkében elhangzott kommunikációt és a hangjelzéseket felvevő fedélzeti hangrögzítőjét (CVR – Cockpit Voice Recorder), amelyeket további vizsgálatokra laboratóriumba szállítottak.

A légcsavar-tollakra és a szárnyakra, illetve különösen utóbbiak belépőéleire ráfagyó, túlhűlt vízcseppekből képződő jégréteg megváltoztatja az aerodinamikai tulajdonságokat, emiatt csökkenhet a felhajtóerő, és akár átesés is bekövetkezhet. A kormányfelületeken képződő jégréteg a repülőgép irányítását akadályozhatja, a különböző szenzorok (pl. pitot csövek, statikus portok, állásszög-érzékelők) elfagyása esetén pedig a pilótafülke kritikus fontosságú műszerei (pl. a gép levegőhöz viszonyított sebességét mérő berendezések) mondhatják fel a szolgálatot.

A modern kereskedelmi repülőgépek – és természetesen az ATR 72-esek is – rendelkeznek olyan műszaki megoldásokkal, amelyek meggátolják a jegesedést (pl. a kritikus felületek és rendszerek fűtésével), ugyanakkor azokat a légtereket, ahol erős jegesedés veszélye áll fenn, azaz nagyon rövid idő alatt kialakulhat a jelenség, célszerű elkerülni. A témáról itt és itt tekinthetők meg egy ATR-oktatópilóta rendkívül alapos videói.

A légitársaság közlése szerint a repülőgép a járat teljesítésére alkalmas műszaki állapotban indult el. A brazil hatóságok vizsgálják az esemény körülményeit. A francia-olasz ATR repülőgépgyártó lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, hogy szakemberei részt vesznek a vizsgálat támogatásában.