Intenzív tesztidőszakot követően London belvárosi repülőtere lett a világ első olyan nemzetközi légikikötője, amelyen a forgalmat mostantól kizárólag távoli toronyirányítással kezelik.

Miután a 30 éves hagyományos torony teljes körű felújítását gazdaságtalannak ítélték, London-City a távoli toronyirányítás bevezetése mellett döntött.

A 2019-ben elkészült digitális központ tesztidőszakát ugyan a koronavírus-járvány miatti korlátozások és lezárások jelentősen nehezítették, végül 2021 elejére sikeresen teljesítettek minden előírt követelményt.

Így a nyári menetrendi időszakban már teljes egészében a NATS swanwick-i, a reptértől 115 kilométerre lévő központjából zajlik a légiforgalom irányítása.

London-City digitális tornya (Fotó: NATS)

A London-City repülőtéren felépített 50 méter magas digitális toronyba 16 nagy felbontású kamerát és különféle szenzorokat telepítettek. Ezek jeleit szupergyors, többszörösen biztosított optikai kábeleken keresztül továbbítják a nagy távolságban dolgozó légiforgalmi irányítók számára teljes körpanorámát biztosító munkaterembe. A radaradatok és rádiókapcsolat mellett így a légikikötő valós idejű képe és hangjai, zajai is a szakemberek rendelkezésére állnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 14 HD-felbontású monitoron az élőképre vetítve a légijárművek hívójele, magassága, sebessége is megjelenik.

A rendszer emellett képes a kijelölt mozgó járművek követésére, valamint időjárási adatok megjelenítésére is. A légiforgalmi irányítók a harmincszoros nagyítást lehetővé tévő PTZ (pan-tilt-zoom) kamerák használatával közelebbről is meg tudnak vizsgálni egy-egy esetet, ha ez szükséges.

A több millió fontba kerülő beruházás a London-City repülőtér fejlesztésének egyik fontos állomása, amelyet megelőzött a 2020 decemberében átadott új állóhelyek kialakítása, valamint egy, a futópálya teljes hosszában végigfutó, azzal párhuzamos gurulóút megépítése is.