Méretarányos Malév Il-18-as fém modell jelent meg, méghozzá a látványos és népszerű 1:200 méretarányban. Két gond van csak vele, túlságosan drága és kivitelezésében pontatlan. De lehet, hogy épp ettől lesz különleges? Mindenki döntse el maga, hogy megér-e kb. ötvenezer forintnyi valutát a legújabb Malév modell.
Végre! Kiáltana fel a lelkes gyűjtő. Végre vette a fáradtságot, no és persze a kereskedői bátorságot az egyik gyártó, hogy a legendás Iljusin 18-as típusról modellt készítsen. Igen! Malév színekben, méghozzá nemcsak az első, bevezető, hanem a második generációs festésmintával is, amely a típuson alkalmazásra került.
Végül is lehet örülni, mert tényleg megjelent MoGéza 1:200 méretarányú fémből készült modellje. A nyolcvanas éveket idéző festésminta, a törzsön elhelyezett Air Cargo felirattal egy prosperáló korszakát idézi a magyar nemzeti légitársaságnak. Azt amikor az Il-18-asok már csak a teherszállító forgalomban vettek részt és az utasszállító flotta kizárólag sugárhajtású típusokkal üzemelt. Az utasok jetekkel, míg a teherárú rakományok légcsavaros Iljusinok segítségével jutottak el távoli célállomásokra. A 18-asok ráadásul igen szép, magyar termékekkel megrakodott forgalmat bonyolítottak a világ különböző országaiba. Fontos motorjai voltak a külkereskedelemnek.
A modellt már régóta várja a lelkes, fém kiadásokra specializálódott gyűjtők köre ugyanis jó egy éve lehetett tudni, hogy Malév Il-18-as kerül forgalomba. A szinte felkutathatatlan Sovereign, néhol SkyClassicsként jelzett gyártó HA-MOA és HA-MOG modelljeit (előbbit az első festésmintával) már jó előre beharangozták, hogy kellő izgalmat és várakozást keltsenek.
Mindkét modell fontos darabja lehet annak a megkezdett sornak, amelyben az elszánt gyűjtő Malév-flottája sorakozik. Van már ebben a méretarányban, ilyen festéssel Tu-134-es, Tu-154-es, sőt Bombardier Q400-as is, amely retro szándékkal öltötte magára az első generációs Il-18-as festést.
MoAladár modelljéről egyelőre nem láttak napvilágot fényképek. MoGézáról is csak az egyik legnagyobb internetes aukciós portálon fellelhető árverés és a vele közölt kisfelbontású értékesítői fénykép tudatta, hogy elkészülhettek a modellek. Az új Il-18-asok kibocsájtója nem tart fenn olyan internetes oldalt és vele adatbázist, mint a legismertebb gyártók. Ezek a modellek tényleg azoknak a gyűjtőknek szólnak, akik időről-időre alaposan figyelik, ha tetszik kémlelik az internetet újabb Malév kiadásra várva.
Az aukciós portál értékesítője csaknem 140 GBP-s áron kínálja portékáját, amelyhez természetesen a szállítási költség is még hozzáadódik. Így egy biztosított csomagolással szépen meg lehet közelíteni akár a hatvanezer forintos kifizetést is. A modell azért kerül ennyibe, mert a gyártó állítólag mindössze 5-5 darabot készít belőle és ami ilyen limitált példányban kerül kiadásra az mindig drágább, mint a 3-400 darabos sorozattermék. Ezzel nem is lenne baj, mert egy komoly gyűjtő ezt tudomásul veszi és amennyiben megengedheti magának zokszó nélkül kifizeti a nem éppen átlagos összeget. Csakhogy ha közelebbről is megnézzük az elkészült MoGézát láthatjuk, hogy gondok vannak a festésével.
Először is sikerült beleesni abba a hibába, hogy egyféle kékkel kivitelezték a festésmintát, pedig a orrtól induló és a törzsön végigfutó kék eredetileg sötétebb tónusú volt, mint a vezérsíké. A másik probléma, hogy az aukciós portálon közölt fotó tanúsága szerint az első oldalajtót egybematricázták a második kabinablakkal. A gépen viszont az első három ablakot követően volt az ajtó.
Ez a modell tehát drága és pontatlan, de talán egyszer lesz egy olyan gyártó, amely nagy darabszámban, reálisabb áron fog kínálni ilyen méretarányú magyar Il-18-ast, amelyet egyébként már bizonyára nagyon sokan várnak.