Megközelíti a nyolcezret a letárolt gépek száma világszerte, a koronavírus-járvány miatti korlátozások következtében, és bár több légikikötő is leáll, a nagy nemzetközi gyűjtő-elosztó repülőterek teljes lezárása még odébb van.
A Cirium adatbázisa alapján a Business Traveller írt arról, hogy jelenleg már több mint 7500 utasszállító repülőgép pihen a világ számos pontján a koronavírus miatt, számuk rövidesen eléri a globális aktív flotta harmadát, ami 8800 példányt jelent. Adatok szerint 2900 Boeinget és nagyjából ugyanennyi Airbus-gyártmányt állítottak le, a többi a regionális gépek és az áruszállítók. Azt a Cirium megjegyezte, hogy nem minden kényszerpihenő mögött a koronavírus áll.
Az adatokat egyetlen dolog „kozmetikázza”, az, hogy Kínában lassan újraindul a légiközlekedés: mintegy száz gépet vettek ki tárolásból. Az ottani légitársaságok flottájuk alig 40 százalékát használták februárban, amikor a legszigorúbb korlátozások voltak életben.
Európában ennél sokkal nagyobb leállás tapasztalható most, a járattörlések felfutó szakaszában: a legtöbb légitársaság a flotta 80-90 százalékát állította le.
A számok pedig egyre rosszabbak lesznek, az MTI híre szerint az orosz kormány péntektől felfüggeszti az ország nemzetközi légi kapcsolatait, és a héten több nagy légitársaság is bejelentette teljes leállását.
A Qatar Airways egyelőre még a többiek által hagyott piaci űrt igyekszik betölteni, és tucatnyi útvonalon több járatot indítanak, hogy mindenkit haza tudjanak szállítani, sűrűbben közlekedik például Frankfurtba, Párizsba, Londonba és Ausztrália több városába is.
A járatok folyamatos törlése miatt több nagyobb repülőtér is bejelentette, hogy teljesen leáll, például a párizsi Orly.
A főként belföldi és tengerentúli francia területek felé és onnan közlekedő járatokat, de európai útvonalakat is kezelő légikikötő üzemeltetője közölte: március 31-én 23:30-tól határozatlan időre teljesen felfüggeszti üzemelését, a járatokat Charles de Gaulle kezeli ezután.
Szintén a teljes bezárás mellett döntött a Budapestről a leállások előtt szintén közvetlenül elérhető London-City. Az üzleti negyed közelében, a Temze partján lévő légikikötő üzemeltetője mától várhatóan április végéig nem indít és nem fogad járatokat.
Ezzel kapcsolatban Rafael Schvartzman, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) európai vezetője egy videokonferencián kérdésre válaszolva azt mondta: egy-egy regionális repülőtér lezárásával számolni kell, de egyelőre a nagy gyűjtő-elosztó központok nyitva maradnak, és teljes leállásra nem számítanak.
A koronavírus-járvány a Condor-LOT ügyletet is érinti, egyre több német lapinformáció szól arról, hogy a vétel kútba eshet. Legutóbb a Spiegel számolt be arról, hogy a LOT tulajdonosa, a lengyel állami PGL újabb feltételeket támasztott, amelyek a német fél szerint teljesíthetetlenek.
A dél-afrikai South African Airways a múlt héttől felfüggesztette a nemzetközi járatait május végéig, a napokban pedig bejelentette, hogy a belföldi járatok üzemelését is szünetelteti.
Eközben egyre több légitársaság használja utasszállító repülőgépeit áruszállításra, mert mint megírtuk az utasszállító járathálózat leállásával a belly-cargo kapacitás jelentősen visszaesett. A légitársaságok – például a Delta és az Emirates – nem csak sürgős egészségügyi szállítmányok, hanem postai küldemények, általános légiáru szállítására is egyre több utasszállítójukat fogják be.