Rendkívül hasznos lehet a gyakori utazók számára az az új applikáció, amely akár 1 órás késés esetén is kártérítést biztosít – bizonyos feltételekkel.
A Colibra nevű cég az applikációjával azt ígéri, hogy a repülőjárat minimum 1 órás késése vagy törlése esetén is garantált kompenzációt nyújt 20-100 euró összegben, amit 24 órán belül juttat el a kijelölt bankszámlára. A késés vagy törlés oka akár vis maior esemény is lehet, például időjárási viszonyok vagy sztrájk.
Az applikáció használatáért nem kell fizetni, elegendő a regisztráció és a beszállókártya beszkennelése, de természetesen van egy kis csavar a működésben.
Korábban már írtunk az utasok jogairól járatkésés vagy járattörlés esetén: az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szerint a légi utast 250, 400 vagy 600 euró kártérítés illeti meg a minimum 3 órás járatkésés vagy -törlés esetén az útvonal hosszától függően.
A kompenzációt azonban nem túl egyszerű behajtani a légitársaságokon, gyakran hónapokig tart, vagy kifejezetten erre szakosodott cég segítségéhez kell folyamodni.
Ha pedig vis maior esemény miatt nem valósul meg a repülőút, a jogszabály szerint nem jár kompenzáció az utasnak.
A Colibra úgy működik, hogy kollektív kompenzációs igényt nyújt be az EU 261-as rendelete szerint kártérítésre jogosult, regisztrált utasai nevében. A nagyobb összegű kompenzációban részesülő felhasználóknak járó összeget elosztja azon felhasználói között, akiknek minimum 1 órát késett a járatuk.
Így tehát ahelyett, hogy néhány utas kapna nagyobb összegű kártérítést, sokkal több utas kap kisebb összegű kompenzációt. A cég az így beszedett pénz kis százalékát tartja meg nyereségként.
A regisztráló utasoknak bár le kell mondaniuk arról a jogukról, hogy 250-600 eurós kártérítést kaphatnak 3 órát meghaladó késés esetén, cserébe akár 1 órás késésért is kompenzáció jár nekik.
Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen hatással lehet az applikáció működésére az, ha az unió jelentősen szigorítja a légi utasok kártérítéséről szóló rendeletet, amelyről korábban mi is írtunk.