Egy plusz védelmi vonalat kell kialakítani a 2025 augusztusa után gyártott repülőgépek pilótafülkéi előtt az FAA rendelkezése szerint, ez megakadályozná, hogy bárki bejuthasson útközben, amikor az ajtó rövid időre nyitva van.

Az FAA véglegesítette azt a szabályt, amely szerint a repülőgépgyártóknak egy másodlagos fizikai akadályt kell felszerelniük a pilótafülkék elé a hatálybalépést követően két évvel, 2025 augusztusa után legyártott példányokon, valamint az amerikai légitársaságok számára előírja az üzemeltetési szabályaik ezzel kapcsolatos módosítását.

A szerkezet azt előzné meg, hogy bárki betörhessen vagy berohanhasson a pilótafülkébe akkor, amikor annak ajtaját repülés közben kinyitják, például ha az egyik pilóta mosdóba megy, a pilótáknak ételt vagy italt szolgálnak fel, vagy a hosszútávú járatokon a személyzet váltása közben.

Illusztráció, egy Boeing 787 Dreamliner pilótafülkéje. (Fotó: AIRportal.hu)

Az új szerkezetet akkor kellene bezárni, mielőtt a pilótafülke ajtaját kinyitják, előrefelé 272 kg, hátrafelé 463 kg terhelésnek kell ellenállnia, valamint legalább 5 másodperccel kell tudnia késleltetni az illetéktelen személy pilótafülkébe való behatolását, amelynek ajtaját ez idő alatt be lehetne zárni.

A 60 nap múlva hatályba lépő szabály bevezetését az utasok, a személyzet és a repülőgépek biztonságának javításával indokolja a hatóság – áll az FAA június 14-i közleményében, bevezetését az amerikai pilóták szakszervezete, az Air Line Pilots Association (ALPA) is támogatja, sőt régóta esedékesnek nevezte.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az amerikai kongresszus még egy 2018-as törvényben utasította az FAA-t a potenciális biztonsági rés megszüntetése érdekében hozott szabály kidolgozására, amely mint megírtuk, 2022 augusztusában tett javaslatot a bevezetésre.

Jelenleg is számos légitársaság alkalmaz olyan szabályt, hogy az illetéktelenek pilótafülkébe történő bejutásának megelőzése érdekében az egyik légiutaskísérő a gép folyosóját szinte teljesen elfoglaló, jelentős tömegű fedélzeti kocsit (trolley) befékezve és maga előtt tartva beáll a pilótafülke elé arra az időre, amíg a pilótafülke ajtaja nyitva van, vagy a pilóta a mellékhelyiségben tartózkodik.

A Germanwings 2015-ben történt tragédiáját követően olyan szabályok léptek életbe, hogy utóbbi esetben egy légiutaskísérőnek a pilótafülkében kell tartózkodnia.