Jövő év október végéig felfüggesztené a résidőkre vonatkozó 80/20-as szabályt a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI), a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) és a Globális Repülőtéri Résidő Bizottság (WASB). Emellett az arányt is megváltoztatnák 50-50-re.
A szervezetek közös, lapunkhoz eljuttatott közleményben arra kérik a résidők elosztását szabályozó hatóságokat világszerte, hogy 2021 októberéig hosszabbítsák meg, vagy ahol még nem tették, ott rendeljék el a felfüggesztést. A Európai Unióban idén március óta van hatályon kívül a rendelkezés.
Ezt azzal indokolták, hogy a közvetlen, várospárok közti kapcsolatok 65 százaléka eltűnt a járvány miatt, az utasok felét olyan repülőterek kezelik, ahol koordinálva van a résidő elosztása, a fellendülés pedig nem lehetséges átlátható és biztos szabályok nélkül.
A rendszert (amely szerint a légitársaságoknak a náluk lévő résidők 80 százalékát használniuk kell ahhoz, hogy ne veszítsék el őket) szerintük nem arra alkották, hogy ilyen hosszan tartó válságra is alkalmas legyen. A nemzetközi forgalom pedig az előrejelzések szerint még jövőre sem fogja elérni a 2019-es szint negyedét.
A javaslatcsomag szerint a jövő év február elejéig visszaadott résidőket a légitársaságok 2022 nyaráig visszaigényelhetnék, és 80/20 százalékról 50/50-re csökkentenék az arányt, vagyis a megigényelt résidők felét kellene csak felhasználni.
A Reuters jelentése szerint a korábban a résidőszabály visszaállítását követelő Ryanair máris kifakadt a javaslat miatt. A légitársaság szóvivője szerint a felfüggesztéssel csak azt érik el, hogy kevesebb járat és magasabb repülőjegyárak lesznek. Emellett torzítja a versenyt, és megakadályozza a fapadosok térnyerését, miközben a hálózatos cégek csökkenthetik a kapacitásaikat és emelhetik az áraikat.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a hírügynökségnek azt mondta, elfogadhatatlannak tartják a résidő szabályok mostani felfüggesztését is, de az arányok módosítását szintén, mert ez nem szolgálja az utasok, adófizetők és a dolgozók érdekeit.