A korábbi, kormányzati vétóról szóló hírekkel ellentétben mégis megkezdődhetett Oroszországban az Airbus A220 típus tanúsítási programja.
Az Airbus szerint a legújabb, kanadai Bombardiertől átvett keskenytörzsű, az A220 (korábbi nevén C Series) népszerű lesz Oroszországban, és a repülőgépgyártó a régióban is jelentős igényeket jelez előre az elkövetkező időszakra ilyen kategóriájú gépekre – számolt be a Russian Aviation Insider.
A típus légialkalmassági engedélyeztetést az Airbus, a típus erőforrását adó, GTF-rendszerű PW1500G hajtóműveket gyártó Pratt & Whitney, és az orosz légügyi hivatal szerepét betöltő Roszaviacija közösen folytatja le.
Az európai gyártó várakozásai szerint az orosz hatóságokkal való szoros együttműködésnek köszönhetően az új generációs regionális típus a harmadik negyedévben megszerezheti a tanúsítványokat.
Elsőként a hosszabb törzsű, A220-300-ast engedélyeztetik az országban, a Roszaviacija az ATO.ru-nak megerősítette, hogy erre vonatkozóan érkezett be felvételi kérelem a központi adatbázisba, a repülőgéptípusra, és annak szárnya alatt dolgozó PW1500G hajtóműre egyaránt.
A teljes folyamatot nagyban megkönnyíti, hogy a kanadai és orosz hatóságok januárban kétoldalú megállapodást írtak alá, amelynek értelmében kölcsönösen elismerik az egymás által kiadott dokumentumokat, így az engedélyezések mellett az üzemeltetési direktívák is jobban összehangolhatók.
Az Airbus legutóbbi előrejelzése szerint a következő húsz évben Oroszországban és a Független Államok Közösségének (FÁK) tagállamiban ezer darab feletti lehet az igény a száz ülésesnél nagyobb regionális gépekre, ennek jelentős részét le lehet fedni az A220-családdal.
Poltikai utasításra késleltették az engedélyeztetést
Mint arról az AIRportal.hu is többször beszámolt, az orosz kormányzat burkoltan és kevéssé burkoltan is próbálja a hazai típusok megrendelése felé terelni az ország légitársaságait.
A politikai akarat nyomán olyan mértékben sikerült késleltetni az A220 típus légialkalmassági engedélyének kiadását, hogy az ország eddigi egyetlen megrendelője, a Red Wings visszalépett a GTLK lízingcégen keresztül megkötött szerződésétől.
A hivatalos indoklás szerint ugyanakkor ezzel párhuzamosan a gépek ára is megemelkedett, így inkább más alternatívát keresnek a regionális útvonalak kiszolgálására.
A késleltetéssel feltehetően a típuscsalád kisebb tagjának szerettek volna keresztbe tenni az állami illetékesek, amely az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) által tervezett és gyártott, de egyes vélemények szerint piacképtelen Szuhoj Superjet 100-as közvetlen vetélytársa.
Az Aeroflot fapados leányvállalatát, a Pobedát pedig a Lion Air 610-es és az Ethiopian Airlines 302-es járatának katasztrófája után helyezték nyomás alá, hogy mondja le 30 darabos, még nem jóváhagyott második Boeing 737 MAX megrendelését. A cégnek az Irkut MSz-21-300-ast „javasolták” alternatívaként.
Valamivel megengedőbb a kormányzat a nagyrészt állami tulajdonban lévő Aeroflottal, amely „versenyképességének fenntartása érdekében” engedélyt kapott, hogy nagy tételben rendeljen nyugati keskeny- és szélestörzsű repülőgépeket.