Elutasítja az új generációs nyugati típusokat Oroszország, a Pobeda arra kapott „javaslatot”, hogy mondja le Boeing 737 MAX-megrendelését, az Airbus A220-nak pedig már a típusalkalmassági engedélyét sem adja ki a helyi légügyi hivatal.

Úgy tűnik, az orosz vezetés a Lion Air 610-es és az Ethiopian Airlines 302-es járatának katasztrófája után nemcsak az amerikai, hanem egyik nyugati új generációs típust sem látja szívesen az ország légitársaságainál.

Illusztráció, 737 MAX 8 a Pobeda festésében (Grafika: Boeing)

A légügyi hivatal szerepét is betöltő Roszaviacija a márciusban bekövetkezett második katasztrófa után a globális tiltást megelőzve parancsolta földre a 737 MAX-eket, és tiltotta meg a típus átrepülését az ország felett is.

Bár az S7 Siberia Airlines-nál már üzemben áll az új amerikai keskesnytörzsű, a többi megrendelő, a UTair, az Ural Airlines és az Aeroflot diszkont leányvállalata, a Pobeda is rendelésének lemondásán gondolkodik.

Konkrét lépések még nem történtek, bár angol nyelvű oldalak helyi forrásokra hivatkozva már erről számoltak be, csak az Aeroflot erősítette meg, hogy a lehetséges forgatókönyvek között van a lemondás – írja a Moscow Times.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Aeroflot fapadosát, a Pobedát azonban már nyomás alá helyezte az orosz kormányzat, hogy mondja le második, még nem jóváhagyott MAX-megrendelését.

A nyugati keskenytörzsű helyett azt „javasolják” az Airliner Watch szerint a légitársaságnak, hogy bővítse ki meglévő, 16 darab Irkut MSz-21-300-asra vonatkozó szerződését.

Ez azonban csak részben tűnik kivitelezhetőnek, mivel az első, húsz darabos 737 MAX-megrendelés teljesítését az idén kezdené el a Boeing, ehhez már korábban zöld utat kaptak. A később megrendelt, a tervezett ütemezés szerint 2022-től érkező harminc darabos második megrendelés helyett jöhet elvileg szóba az alternatíva.

A Superjet malmára is hajtani kell a vizet

Bár azokat a légitársaságokat, akik rendeltek már az MSz-21-esből, kis mértékben segíti az orosz állam, ezeket a cégeket is igyekeznek rászorítani arra, hogy még nagyobb arányban vásároljanak és üzemeltessenek hazai gyártású típusokat.

Ezt példázza a partnerségi megállapodását felmondó, emiatt nehéz helyzetbe került IrAero, amelyben az irkutszki kormányzat vásárol ötvenegy százalékos részesedést, és nyújt számára pénzügyi segítséget. A cégnek tíz MSz-21-esre van megrendelése.

Így nézett volna ki az A220 a Red Wing színeiben (Forrás: Red Wings via Rusaviainsider)

Mellettük rendelkezik 16 darabos szerződéssel a Szuhoj Superjetet és a közelmúltig Tupoljev Tu-204-et is üzemeltető Red Wings, amelynek flottájában jelenleg Airbus A320-asok és A321-esek vannak.

A cég rendelt hat darabot a kanadai gyártású, Airbus A220 (korábbi nevén Bombardier C Series) hosszabb törzsű, 300-as változatából is, amelyeket a GTLK lízingcégen keresztül kapott volna meg és üzemeltetett volna.

A Roszaviacija azonban máig nem adta ki az A220-as típusalkalmassági engedélyét, a Red Wings pedig a minap visszalépett a beszerzésétől.

A dokumentumok hiánya mellett a légitársaság közlése szerint az A220-asok ára is megemelkedett, emiatt csak az eredetileg tervezettnél jóval drágábban tudták volna kibérelni – számolt be a Russian Aviation Insider.

Ez az orosz piacon leginkább a kisebb, maximum 108 utas befogadására alkalmas Superjet 100-as malmára hajthatja a vizet olyan cégek esetében, amelyeknek valamilyen okból már túl nagyok lennének az A320 típuscsaládba tartozó gépek.