Megkapta a kiterjesztett kéthajtóműves üzemelési engedélyt (extended twin-engined operations – ETOPS) az Airbus A330-900, az A330neo alapváltozata, azonban az európai hatóság megkötésekkel adta ki a jóváhagyást.

A Rolls-Royce Trent 7000 típusú hajtóművekkel felszerelt A330-900neo számára 180 perces ETOPS-ot (amit a magyar jogszabály „megnövelt hatótávolságú üzemeltetés kéthajtóműves repülőgéppékkel”-ként említ) adott ki az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA).

Az üzemeltethetők olyan útvonalakat tervezhetnek a típussal teljesített járatoknak, például a tengerek, óceánok vagy lakatlan területek felett, amelyek maximum a megadott, 3 órás repült idő távolságra távolodhatnak el a kijelölt kitérő repülőterektől.

A repülőgépek ugyanis az maximum ETOPS engedélyben meghatározott ideig repülhetnek  biztonságosan egy hajtóművel, amennyiben a másik hajtóművet valamilyen okból le kell állítani.

Az EASA engedélye azonban csak azokra a hajtóművekre terjed ki, amelyek 500 ciklusnál kevesebbet teljesítettek – a Flightglobal értesülése szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

A Rolls-Royce Trent 7000 a Boeing 787 Dreamlinereken alkalmazott Trent 1000-es hajtóművek továbbfejlesztett változata. Utóbbi erőforrásoknál az elmúlt időszakban súlyos anyagfáradásos hibákat fedeztek fel, ezért szinte az összes forgalomban lévő hajtóművet több hetes nagyjavításra kellett küldeni, mely számos 787-es leállításával járt/jár.

Az Airbus és a Rolls-Royce korábbi közlései szerint az A330neo Trent 7000-es hajtóműveit nem érinti a probléma, azonban a hajtómű légialkalmassági tanúsítványához az EASA által most kiadott kiegészítés ennek ellenkezőjére utal.

Az EASA közlése szerint a korlátozást várhatóan később – vélhetően további vizsgálatok eredményének, valamint üzemeltetési tapasztalatok birtokában – feloldhatják.

Az Airbus nem titkolt célja, hogy az A330neo típus számára a most kiadott 180 perces ETOPS-nál jóval magasabb, akár több mint 300 perces engedélyt szerezzenek.

Az Airbus az első A330-900neo átadását a típust elsőként kereskedelmi forgalomba állító, TAP Air Portugalnak 2018. november 26-án tervezi Tolulouse-ban.