Kiegészítő tanúsításként kiadta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) az utasszállítóból áruszállítóvá átépített Airbus A321-es változat, az A321P2F forgalomba állításához szükséges engedélyt.
Az Airbus és az ST Engineering közös vállalkozása, német Elbe Flugzeugwerke (EFW) február 25-én kapta meg az EASA határozatát az úgynevezett Supplementary Type Certificate (STC), kiegészítő tanúsítvány kiadásáról.
Az eredeti tervekhez képest kisebb csúszással az A321-es új változataként forgalomba állhat az utasszállítóból áruszállítóvá konvertált P2F (Passenger-to-Freighter).
A világszerte elterjedt A320-típuscsaládon szolgálatot teljesítő, jogosítással rendelkező pilótáknak nem kell átképzésen átesniük, hogy a repülhessék ezt a változatot.
Az A321P2F összesen 27,9 tonna árut képes maximum 4260 kilométer távolságra szállítani.
A rakományt a fő fedélzeten (az utastér helyén) tizennégy palettán, a padló alatti raktérben pedig tíz szabvány konténerben lehet fuvarozni.
A repülőgépen egyebek mellett nagy méretű cargo-ajtót, valamint a pilótafülke és a raktér között található elválasztót alakítottak ki, deaktiválták és mechanikusan lezárták a hátsó ajtókat és vészkijáratokat, lefedték az utastér-ablakokat. A fő fedélzet padlózatát megerősítették, valamint a rakodáshoz, a konténerek mozgatásához szükséges görgőrendszerrel látták el.
Forrás: EFWAz engedélyt csupán alig egy hónappal azt követően adta ki a hatóság, hogy a prototípusként elkészült, a tíz gép átalakítására szerződött Vallairhez kerülő példány januárban teljesítette első felszállását, ami egyértelmű bizonyítéka a jó műszaki és tervezési megoldásoknak – mondta el Lim Serh Ghee, az ST Engineering divízióelnöke.
Andreas Hermann, az Airbus alelnöke hozzátette, az engedély kiadásával várhatóan még több légitársaság érdeklődését kelti majd fel a széles körben használható, számos igényt kielégítő teherszállító, amely heteken belül kereskedelmi forgalomban is megjelenik – olvasható az EFW közleményében.
Az típust elsősorban a szélestörzsű A330-as teherszállítók kiegészítésére tervezték (amely az EFW által konvertált változatban ugyancsak elérhető), a kisebb kapacitást igénylő útvonalak kiszolgálásában az eddigieknél gazdaságosabb megoldásként.
Ezzel együtt az Airbus újabb vevőket vehet el a Boeingtől, mert a kiöregedő 757F-ek és 737-400F-ek helyett is jó alternatívát kínál az A321P2F.
Ezen felül közvetlen konkurenciát jelent a Boeing újabb, a 737NG (Next Generation) családra épített konverziós programjának is. Ráadásul az átalakított amerikai keskenytörzsűeknél négy tonnával több árut vehet fedélzetére az A321P2F, és közel 800 kilométerrel messzebbre juttathatja el.
Számos más cég mellett már a Qantas és a brit Titan Airways is jelezte vásárlási szándékát.
A következő években a légi áruszállító szektorban kiélezett verseny várható, egyre több cég fog bele hasonló átalakítási programokba, és a piaci igények átalakulásával ezekre az előrejelzések szerint egyre inkább bővül a kereslet. A szélestörzsű Boeing 767F-ek és Airbus A330F-ek mellett számos légitársaság keresi a „vékonyabb”, kisebb forgalmú útvonalakon is gazdaságosan bevethető gépeket, ezek beszerzésének legolcsóbb módja a kiöregedett utasszállítók átalakítása.