Sikeresen végrehajtotta szűzrepülését az Embraer E2 családjának legnagyobb tagja és egyben a legnagyobb valaha gyártott brazil kereskedelmi repülőgép, az E195-E2 prototípusa.

Az E195-E2 mindössze három héttel a gyártócsarnokból történt kigördülését követően, hónapokkal az eredetileg tervezett menetrend előtt hajtotta végre a szűzrepülését.

Levegőben az E195-E2. (Forrás: Embraer) | © AIRportal.hu

Levegőben az E195-E2. (Forrás: Embraer)

Az első felszállást eredetileg csak 2017 második félévében tervezte a gyártó. A brazilok a szokásosnál gyorsabb tempóját az is jól érzékelteti, hogy a mostani szűzfelszállás mindössze 10 hónappal követi a típuscsalád alapverziója, az E190-E2 első repülését.

Az E195-E2 prototípusának első felszállását az Embraer nem jelentette be előre. A repülőgép helyi idő szerint szerdán 11:22-kor emelkedett a levegőbe a gyártó São José dos Camposban működő gyárából négy fős személyzettel. A két órás teszt alatt a szűzrepülésre tervezett teljes tesztprogramot sikerült végigfuttatni.

A gyártó közleménye kiemeli, hogy a repülőgép fly-by-wire irányítási rendszerét a normál módban használták már az első repülés során, tesztelték a futóművek behúzását, a repülőgép irányíthatóságát különböző konfigurációkban és a gép teljesítményét.

Hirdetés

Az Embraer két E195-E2-es tesztpéldányt fog használni a körülbelül két évre tervezett tesztelési program során és bár az első felszállást hónapokkal előre hozták, a tesztprogram befejezése és a 2019 elejére tervezett első átadás tervezett dátuma nem módosult. A második tesztpéldány várhatóan 2017 második felében készül majd el.

Az E195-E2 repülőgépbe az elődjéhez képest három sorral több ülést tudnak beszerelni a hosszabb törzsnek köszönhetően. A repülőgép tipikus kétosztályos elrendezéssel 120, míg sűrű, egyosztályos elrendezésben akár 146 utast tud majd szállítani. Ugyanakkor a repülőgép 2 450 tengeri mérföldes (4 537 km) hatótávolsága 450 tengeri mérfölddel több lesz az elődénél. A repülőgép 24%-kal alacsonyabb egy ülésre és egy repülőútra vetített üzemanyag fogyasztással dicsekedhet az E195-nél.

A brazil gyártó szerint ezek a paraméterek alkalmassá teszik a típust arra, hogy a légitársaságok akár a kiöregedő kisebb Boeing 737-eseik, vagy Airbus A319-eseik lecserélésekor az E195-E2 típust válasszák.

A cég szakemberei abban bíznak, hogy a típus meggyőzően alacsony üzemeltetési költségei és a maximális 146 székes kapacitása miatt a fapados légitársaságok érdeklődését is kivívhatja. Az E195-E2 versenyképes választási lehetőség a regionális flottájukat fejlesztő hagyományos légitársaságok számára is.

A gyártó közleménye azt is kiemeli, hogy az E195-E2 10%-kal több utas szállítására képes a közvetlen versenytárs repülőgépénél (Bombardier CS300), miközben a repülőgép tömege megegyezik a rivális gépével. A brazilok sietségét ugyanakkor indokolja, hogy a kanadai rivális CS100-as és CS300-as repülőgépei is már forgalomba álltak.

Az E195-E2-es repülőgépeit is a Pratt & Whitney Geared Turbofan új generációs hajtóművei szerelték fel, hasonlóan a Bombardier CSeries családhoz. Ez a hajtóműcsalád az egyik választási lehetőség az A320neo típus esetében is. Az új generációs hajtóművek felszerelése mellett E195-E2 szárnyait is újra tervezték, az aerodinamikai fejlesztéseknek is köszönhető az elődjénél jóval nagyobb repülőgép jobb üzemanyag-hatékonysága és a nagyobb hatótávolsága.

A hajtóművek gyártása és üzemeltetése nem mondható problémamentesnek, bár az nem ismert, hogy az A320neo gépeknél felmerült korábbi és újabb hibák az E-Jetekre felszerelt hajtómű-változatokat is érintik-e.

Az Embraer a program indítása óta 690 darab az E2 családba tartozó, új generációs repülőgépre kötött megállapodást, melyből 275 a kötelező érvényű megrendelés, 415 pedig opció, vagy vásárlási jog. Az E195-E2 változatra 90 darab megrendeléssel rendelkezik a gyártó.

A típus első üzemeltetője a brazil Azul lesz.

Az új generációs E-jet család kisebb (középső) tagja, az E190-E2 a tervek szerint 2018 első felében áll forgalomba a norvég Widerøe légitársaság flottájában.

Hirdetés