Húsz százalékkal csökkenti kapacitásait Dublinban a Ryanair, útvonalak megszűnésére és frekvenciacsökkentésekre, valamint elbocsátásokra számíthatnak az ír személyzetek.

A 2018-2019-es téli menetrendi időszak kezdetétől húsz százalékkal kevesebb, 30 helyett csak 24 gépet állomásoztat az ír főváros, Dublin repterén az ultra low-cost légitársaság, a gépeket a lengyel nyaraló-charterjáratokat üzemeltető leányvállalthoz, a Ryanair Sun-hoz helyezik át.

Arról, hogy melyik útvonalakat zárják be, vagy csökkentik a járatsűrűséget még nem döntöttek, azonban mintegy száz pilóta és kétszáz légiutaskísérő biztosan “feleslegessé válik” majd az ír fővárosban.

Az érintett alkalmazottakat már figyelmeztette a légitársaság, ugyanakkor jelezték, 90 napig mindenkinek biztosan lesz még munkája, és megkezdték velük a tárgyalásokat az áthelyezésükről, vagy az elbocsátás körülményeiről.

Peter Bellew, a Ryanair üzemeltetési igazgatója az átcsoportosítási döntés kapcsán elmondta,
a piaci igények megváltozása mellett az írországi foglalások számának csökkenésében a további sztrájkoktól való, nem alaptalan félelem is szerepet játszik.

Hirdetés

Hozzátette, cége több, mint 450 repülőgépet üzemeltet Európa szerte 87 bázisról, és csak akkor tudnak továbbra is alacsony áron megbízható szolgáltatást kínálni, ha az üzemelés gazdaságos marad.

A cég ugyanakkor igyekszik minimalizálni az elbocsátásra kerülő alkalmazottak számát, mindenkivel megpróbálnak egyezségre jutni másik bázisra áthelyezéssel, aki erre nyitott.

Megbízható szolgáltatás

Mint arról beszámoltunk, a fővárosi kormányhivatal eljárást indított az ír diszkonttal szemben, mert az “pakolási nehézségekre” hivatkozva kétszer sem tudta az utasokat és feladott poggyászaikat egyszerre leszállítani a Budapest-Las Palmas (LPA) járaton.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

A sajtóban megjelent hírek szerint a Ryanair ezt nem hivatalosan mindkétszer a járatot kiszolgáló földi kiszolgálócég, a Celebi GH hibájának állította be, a június 21-i esetnél viszont állítólag a pilóták azt közölték az utasokkal, hogy a gép egyszerűen túlsúlyos.

A HVG.hu tegnap megjelent beszámolója szerint azonban hasonló eset történt a hétfői Budapest-Dublin járaton is, az utasok két napos késéssel kapták meg feladott poggyászaikat.

Könnyebben olcsóbb

Egyes információk szerint a mostani esetek hátterében a Ryanair mindenhol tetten érhető spórolása áll: az általuk üzemeltettet Boeing 737-800-asokat a gyárilag meghatározott 79 tonnás maximális felszállótömegnél kevesebbre “papírozzák”, tehát a gép a típus tényleges maximumánál csak jónéhány tonnával könnyebben repülhet.

A reptereken a leszállási illeték összegét befolyásolja az adott gép maximális fel-és leszállótömege, így ha ez kevesebb, az illetékek is alacsonyabbak, ami hatással van a jegyárakra is.

A problémák ott kezdődnek, hogy a 737-800-as kedvezőtlenebb időjárási körülmények esetén, teljes utaslétszám esetén (akik nyaraló célpont lévén viszonylag sok csomaggal utaznak), éppen, hogy képes megtenni a Budapest-Las Palmas távolságot, és magával vinni az előírt tartaléküzemanyag-mennyiséget.

A kisebb felszállótömegű gépek esetén azonban kisebb a terhelhetőség, ilyenkor pedig valamennyi terhelést le kell venni a gépről, a feladott poggyászok formájában.