Elfogadta kedden az Európai Unió Tanácsa a koronavírus-járvány idején alkalmazandó utazási szabályokról szóló ajánlást. Az iparág szakmai szervezetei azonban csalódottak, mert úgy látják, ezzel nem lehet újraindítani a turizmust és a légiközlekedést.
Az Európai Bizottság által készített javaslatról az Európai Parlamenttel párhuzamosan működő másik uniós jogalkotó szerv, a tagországok szakminisztereiből álló Európai Unió Tanácsa szavazott.
Az ajánlás jogilag nem kötelező erejű, a benne foglaltak végrehajtásáért továbbra is a tagállami hatóságok felelősek.
Az elfogadott verzió szerint az uniós országoktól az EU járványügyi központjához (ECDC) érkező adatok alapján hetente frissíteni kell az országok besorolását, a zöld besorolású országokba érkező, vagy onnan induló személyek szabad mozgását nem lehet korlátozni.
Ugyanakkor a zöldtől eltérő bármilyen más besorolású országok esetében a tagállamok mérlegelésére bízzák, hogy alkalmaznak-e korlátozó intézkedést, karantént és/vagy kötelező tesztelést.
A tagállamoknak az új intézkedések hatálybalépése előtt tájékoztatniuk kell az érintett országokat, az Európai Bizottságot és a nyilvánosságot.
A szabad mozgást a népegészségügyi védelem érdekében korlátozó minden intézkedésnek arányosnak és megkülönböztetéstől mentesnek kell lennie, és azt azonnal fel kell oldani, amint azt a járványügyi helyzet lehetővé teszi – írja a dokumentum.
A szavazás után több légiközlekedési szakmai szervezet is csalódottságának adott hangot. A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) európai divizója és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) mellett 25 szervezet kérte, hogy írják elő a koordinált tesztelést, és ezzel váltsák ki a karanténszabályokat. Az erre vonatkozó tervüket el is készítették.
A most elfogadott uniós javaslat azonban továbbra is fenntartja a karantén lehetőségét, csupán az intézkedések bejelentését hangolja össze.
Az ACI szerint a javaslat köszönőviszonyban sincs a szakmai tervezetükkel, az Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet szerint a határok továbbra is zárva maradnak, és bárkitől megtagadhatják a belépést az adott országba.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója egy keddi videokonferencián szintén csalódottságának adott hangot, mint mondta, ezekkel a szabályokkal nem indítható újra a légiközlekedés, pedig ez a tagállamok, és azok gazdaságának érdeke is lenne.