Anyagilag emlékezetes lesz a 2016-os év a török légitársaságoknak: a Turkish Airlines milliárdos nyereséget adott le, és a Pegasus üzemelése is veszteségessé vált.
A törökországi események után több légiközlekedési és turisztikai szakértő is kongatta már a vészharangokat, mivel az országba a terrorcselekmények, a sikertelen puccskísérlet és az azt követő események miatt jóval kevesebben érkeztek. Egyes kimutatások szerint a török repülőtereken 21 százalékkal fogadtak kevesebb utast, mint egy évvel korábban. Becslések szerint a török gazdaság 5 százalékát kitevő turisztikai szektor – amely 2 millió munkahelyet tart fenn – mintegy 2,5 milliárd dollár bevételtől esett el.
Most, hogy elérkezett a 2016-os üzleti beszámolók nyilvánosságra hozásának időpontja, látszik, hogy mindez mennyibe is került a legnagyobb török légicégeknek.
Turkish Airlines
A Turkish Airlines, akik korábban még azon fáradoztak, hogy az Atatürk repülőtérrel karöltve átveszik az átszálló utasok Mekkájának szerepét Dubajtól és Dohától 2016-ban rég nem látott pénzügyi zuhanást mutatott be. A Türk Hava Yollari az elmúlt évben 6 százalékkal kevesebb, 9,7 milliárd dollár árbevételt ért el, legnagyobb mértékben az európai piacról származó bevétele csökkent.
Az üzemelés költségei 10,1 milliárd dolláros árszinten volt, 2,9 százalékkal magasabban, mint egy évvel korábban. Az üzemi eredmény a tavalyi 895 millió dolláros nyereség után 291 milliós veszteségbe fordult.
A Turkish adózott eredménye a 2015-ös 1 milliárd dolláros nyereség után 2016-ban 77 millió dollár veszteséget mutatott.
Emellett a Turkish súlyosan el is adósította magát, csak a rövidtávú kölcsön mértéke a 2015 év végi 250 millió dollárról 1,3 milliárd fölé nőtt a tavalyi év végére, de a hosszútávú hitelek állománya is emelkedést mutat.
Korábbi tájékoztatásában a Turkish azt közölte, hogy 2016-ban 62,7 millió utast fuvarozott, 2,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, viszont a járatok töltöttsége 3,1 százalékponttal 74,6 százalékra csökkent, mivel vélhetően a piac megtartása érdekében jelentős mértékben, 10 százalékkal növelték a kapacitásokat.
Az eredmények közzétételekor a Turkish bejelentette, hogy 2020-ra körülbelül 10 százalékkal, azaz negyvennel kevesebb repülőgépet fog üzemeltetni a korábban tervezettnél, és csökkentette új generációs keskenytörzsű repülőgépekre szóló megrendeléseit, és több példány átvételét későbbre halasztotta.
Pegasus Airlines
A másik Budapestre is közlekedő török légitársaságnak is kijutott a „jóból”, pedig a diszkont formában működő Pegasus Airlines üzemmérete jóval kisebb, mint a nemzeti légitársaságnak.
A Pegasus a 2016-os kimutatás szerint bár 6 százalékkal 988 millió dollárra növelte árbevételét az adózás és értékcsökkenés előtti eredmény 18 százalékkal 148,6 millió dollárra csökkent.
A Pegasus adózott eredménye 36,1 millió dollár veszteség volt, míg egy évvel korábban még 30 millió dollár nyereséget termeltek.
A Pegasust az sem mentette meg, hogy a kerozinköltségek jóval alacsonyabbak voltak, a jelentés szerint 80 millió dollárral fizettek kevesebbet üzemanyagért, mint egy évvel korábban. Az is a török diszkont malmára hajtotta a vizet, hogy kiterjedt hálózatán a török belföldi forgalom erős volt, teljes utasforgalma 8,1 százalékkal 24,1 millió utasra nőtt.
A Pegasus is hitelekbe verte magát, mivel hitelállománya 89 százalékkal 694 millió dollárra nőtt.
Próbáltunk utánanézni a szintén török Freebird charterező cég, illetve a Turkish Airlines és a Lufthansa közös vállalkozása, a Sun Express üzleti adatainak, de nem jártunk sikerrel, üzleti beszámolót egyik társaság sem tett közzé honlapján.