Esetenként súlyos mulasztások történnek a dél-karolinai Charlestonban működő Boeing 787-es összeszerelőüzemben, a nevüket vállaló jelenlegi és egykori dolgozók, köztük vezető beosztásúak szerint is.
Terjedelmes cikkben a The New York Times (NYT) arról számol be, hogy több egykori és jelenlegi dolgozó – köztük vezető beosztásúak -, valamint belső levelezések szerint a Boeing dél-karolinai gyártóbázisán akár súlyos minőségbiztosítási mulasztások is előfordulnak.
A Charleston városánál 2011 óta működő üzemben 787-esek készülnek, és már évekkel ezelőtt is szerepelt a hírekben különböző hiányosságok miatt.
A források alapján számos gépben szerszámokat, nem megfelelően szerelt kábeleket, vagy azok közelében ottmaradt anyagokat is találtak.
Az állítások szerint olyan is előfordult, hogy ilyen gépekkel tesztrepüléseket végeztek. Emellett a különböző minőségi hiányosságról szóló több dolgozói jelentést nem vett tudomásul a cég, sőt inkább azt szorgalmazta, ne is készüljenek ilyen panaszok.
Az egyik nyilatkozó, John Barnett minőségbiztosítási menedzser azt mondta: több 787-esen is talált éles fémforgácsot a repülésirányító rendszer vezetékei közelében – ilyen esetekkel a légügyi hatóság, az FAA is találkozott az egyik szóvivő tájékoztatása szerint.
Utóbbi testület képviselője úgy fogalmaz: számos 787-est vizsgáltak át, amelyekről a Boeing azt állította, hogy nincs bennük hulladék, mégis találtak fémforgácsot. Ez azért veszélyes, mert rövidzárlatot okozhat – tette hozzá. A hatóság direktívát is kiadott még 2017-ben, hogy a Dreamlinerekről el kell távolítani az ilyen hulladékot.
Barnett egyébként arról is beszélt, hogy több minőségi problémás, vagy sérült alkatrész, részegység eltűnt, és félő volt, hogy ezeket újra beépítették egy másik repülőgépbe. Állítása szerint a főnökei arra kérték, hogy fejezze be gyorsan a papírmunkát, ne keresse ezeket. Az FAA vizsgálatai szerint valóban tűntek el ilyesmik.
A NYT által látott vállalati teljesítményértékelése szerint egyébként megrótták Barnettet azért, hogy e-mailekben jelezte a minőségi problémákat, inkább szóban kellett volna megtennie.
Névtelenül nyilatkozó Boeing-alkalmazottak szerint a közelmúltban több üzemeltető is különböző idegen tárgyakat talált a gyártótól frissen átvett példányokon, ezért állománygyűlést is összehívtak a charlestoni üzemben, hogy erre figyelmeztessék a dolgozókat.
Rich Mester, aki az üzemeltetőknek történő átadás előtt ellenőrizte a repülőgépeket elbocsátása előtt, azt mondja: tömítőanyagos tubusokat, anyacsavarokat és egyéb gyártási alapanyagokat, szerszámokat rendszeresen talált a fedélzeten, volt, hogy létrára (!) bukkant a farokrészben, a vízszintes vezérsíkot mozgató szerkezet közelében.
Jennifer Jacobson, szintén felsőbb beosztású volt dolgozó az FAA-nak 2014-ben nyújtott be panaszt, hogy minőségi problémákhoz vezet a sietség, de végül a hatóság nem talált súlyos hiányosságokat, azt viszont megállapították a helyszíni vizsgálatok, hogy előfordul hulladék és más idegen elem a repülőgépeken.
A híresen kényes Qatar Airways-vezér, Akbar Al-Baker videóüzenetet is küldött a charlestoniaknak, a minőségi problémák miatt a katari légitársaság 2014 óta csak Everettben készült 787-eseket hajlandó átvenni a cikk szerint.
Ami a minőségi problémákat illeti, korábban megírtuk: a 767-es típuson alapuló katonai KC-46-os gépek programját is hátráltatta nemrég, hogy az USA légiereje hulladékot talált több példányban, ezért felfüggesztette az egyes példányok átvételét.
A Boeing természetesen cáfolja nyilatkozatában, hogy bármiféle minőségi hiányosság volna, közlésük szerint a dél-karolinai egység munkatársai „a legmagasabb minőséget produkálják”.
A minap pedig a Flightglobal szerint az üzem vezetője, Brad Zaback a körlevelében azt írta, hogy a NYT-cikk félrevezető, pontatlan, a charlestoni gyárból kikerülő repülőgépek megfelelnek minden szigorú hatósági előírásnak, és méltatja a dolgozók erőfeszítéseit.
Egyébként az amerikai napilap összefoglalója arra is rámutat: annak idején, amikor a Boeing eldöntötte, hogy az addigi gyártóbázisától, Seattle környékétől messze lévő Charlestonban is üzemet létesít, nehezen talált képzett munkaerőt.
David Kitson, szintén már nyugdíjas minőségbiztosítási menedzser úgy fogalmaz: küzdöttek a nem megfelelően képzett munkaerővel.
Ugyanakkor a cégvezetés több forrás szerint is szeretett volna szakszervezetek nélkül dolgozni, az érdekképviseletek elterjedtsége pedig arrafelé csekély, így végül is előnyösnek bizonyult a dél-karolinai gyárépítés. A tagállam csaknem 1 milliárd dolláros adókedvezményt nyújtott a Boeing ottani megtelepedéséhez.
A cikk kitér arra, hogy miközben jelenleg a Boeing havi tizennégy példányra emeli a 787-esek készre gyártását, mintegy száz minőségellenőri álláshelyet szüntet meg a charlestoni üzemben.