Az Easyjet hattal csökkenti a férőhelyek számát brit Airbus A319-esein, annak érdekében, hogy négy helyett három légiutas-kísérővel teljesíthessen járatokat velük.
Az utazási korlátozások feloldásával megugrott a kereslet a repülős utazások iránt, több légitársaság, köztük az Easyjet is a 2019-es szint közelébe várja az idei nyári utasforgalmat.
A légiközlekedés szereplői, köztük a légitársaságok, a földi kiszolgálók és a repülőterek is Európa szerte munkaerőhiánnyal küzdenek, ami már most késéseket és járattörléseket okoz, a helyzet pedig a csúcsidőszakban még rosszabb lehet.
Az Easyjet számos olyan intézkedést vezet be, amelyek bővítik a légitársaság mozgásterét és növelik az üzemelés rugalmasságát, ennek részeként csökkenti a brit bázisú Airbus A319-eseinek üléskapacitását hat férőhellyel, 156-ról 150-re – számolt be a BBC.
A brit és az uniós szabályok szerint ugyanis 50 utasonként szükséges egy légiutas-kísérő a fedélzeten, így a 150 üléses maximális kapacitásnál elegendő három dolgozó a négy helyett.
Azonban a cikk szerint a brit előírás a székek számán alapul, nem csupán a fedélzeten lévő utasokén, tehát a légitársaság fizikailag is ki kell, hogy vegye az üléseket.
Így a cég járatonként egy légiutaskísérő munkaidejét „megspórolja”, az adott munkavállalói létszámmal több járatot teljesíthet, míg a férőhelyek száma csak mintegy 3,8 százalékkal csökken az A319-es flottán. Az intézkedés nem érinti a légitársaság nagyobb, A320 és A321 (neo) repülőgépeit.
A lépés nem feltétlenül hat negatívan a légitársaság bevételeire, mert az adott keresletre bár kisebb kapacitást kínál a légitársaság, azt akár annyival magasabb áron tudja értékesíteni az utasoknak, hogy kompenzálja a kevesebb férőhelyet. A stabilabb működés, a kevesebb késés és járattörlés jótékonyan hat mind a költségekre (pl. kompenzációk), mind az utasok elégedettségére. Környezetvédelmi szempontból viszont negatív hatása lesz az intézkedésnek, mert az egy székre és egy utaskliométerre jutó károsanyag-kibocsátás ezzel nőni fog.