Az AiRUnion szövetség szerdán Moszkvából induló összes járatát elhalasztotta, mivel adósságai miatt nem tudta feltankolni a gépeket – jelentette az Interfax hírügynökség. A halasztéásról szóló információt az AiRUnion megerősítette. A Domogyedovo repülőtéren a tablókon tájékoztatták szerdán az utasokat arról, hogy a szövetség onnan induló mind a 16 szerdai járatának indulását 24 órával elhalasztották.
Kedden Krasznojarszkból a KrasAir – az AiRUnion legnagyobb társasága – hét reggeli járata több órás késéssel indult ugyancsak azért, mert a gépek a társaság adósságai miatt nem jutottak üzemanyaghoz: a gépek feltöltését csak azt követően kezdték meg, hogy a KrasAir átutalt a kerozint szállító Szibir Avia Szervisznek 9 millió rubelt, ezt követően viszont a déli járatok nem tudtak elindulni.
A KrasAir a nap folyamán még további 8 millió rubelt utalt át, de a Dusanbéba tartó járat feltöltésére így sem futotta, azt szerdára halasztották. A Vedomosztyi című üzleti lap forrásai szerint a KrasAir összesen 170 millió rubellel tartozik a Szibir Avia Szervisz cégnek.
A Rostechnologii állami korporáció – amely az AiRUnion társaságaiban tartott állami tulajdonrészek várományosa -, mintegy egymilliárd dollárban jelölte meg a szövetség adósságait, s ígérte a folyó fizetések rendezését, valamint az adóssági helyzet vizsgálatát. E célból az AiRUnionhoz kinevezte Mihail Mosiasvili beruházási bankárt és Roman Pahomovot, a legnagyobb orosz charter légitársaság, a VIM-Avia egyik vezetőjét.
Az adósságok terén a múlt héten az AiRUnion megállapodott legnagyobb hitelezőjével, a repülőterek üzemanyag-ellátásával foglalkozó TOAP céggel adósságai átstrukturálásáról s egyben arról, hogy a cég visszavonja az AiRUnion ellen benyújtott összes bírósági keresetét. Ez szakértők szerint azzal is összefügg, hogy a Rostechnologii vezetés tárgyalásokat kezdett a TOAP megvásárlásáról.
A Rostechnologii a tervek szerint megkapja az AiRUnion társaságaiban lévő állami részesedéseket, vagyis a KrasAir – a legnagyobb társaság – 51, a DAL 50,04 és a Samara 46,5 százalékát. A szövetség fő magánrészvényesei Borisz és Alekszandr Abramovics, akik a KrasAir és a Samara 40-40, a DAL 48,6, az OmskAvia mintegy 70 és a SibAviatrans 100 százalékát birtokolják.
A Vlagyimir Putyin akkori elnök által tavaly májusban aláírt rendelet értelmében a szövetségnek novemberig kellett volna részvénytársasággá alakulni a magánrészvényesek többségi tulajdonával, de nézeteltérés támadt a vagyon értékelése körül, mivel a Deloitte azt mutatta ki, hogy a többség az állam kezében van, az egész AiRUnionban az állami részt 58 százalékosra értékelte. Az AiRUnion magánrészvényesei jóval kisebb különbségre számítottak, s vitatják a Deloitte számításait. Az rt idén január 17-én tartott első közgyűlése ennek megfelelően nem tudta elfogadni az értékelést, illetve az átalakuláshoz szükséges dokumentumokat.
A Rostechnologii márciusban javasolta, hogy az Állami Vagyonkezelő adja tulajdonába a nála lévő paketteket, s ezt a közlekedési minisztérium üdvözölte. Az AiRUnion a tervek szerint hamarosan az orosz piac mintegy 25 százalékát fedi majd le. A szövetségben fő tulajdonos Borisz Abramovics közvetve tulajdonos a Malév magyar légitársaságban az Airbridge Zrt. 49 százalékán keresztül, de a magyar társaságban tartott részéhez továbbra sem lesz köze az orosz állami korporációnak.
Forrás: index