Pontosan 40 éve, 1983. augusztus 29-én adták át a budapesti repülőtér légiforgalmi irányítótornyát, amely a következő napon a 2-es futópályával egyszerre kezdte meg működését.

Az ország kapuját szimbolizáló, két hatalmas „lábbal” kialakított épület tervezése már 1972-ben megkezdődött, a Boston Logan irányítótornyára is emlékeztető szerkezet terveit Nieder Iván építészmérnök vezetésével az UVATERV készítette.

Helyét a repülőtér két futópályája között úgy választották meg, hogy a légiforgalmi irányítók mindkettő teljes hosszára, azok végső egyeneseire, illetve mindkét forgalmi előtérre rálássanak. Az 53 méter magas torony a repülőtér legmagasabb pontjára épült, az akkor készülő második futópályához és az ez után építeni kezdett 2-es terminálhoz közel.

A kivitelezési munkálatok 1978-ban indultak, a szintek beépítését 1981 márciusában kezdték meg a lépcsőházként funkcionáló két betonpilon közé. Ekkor a 7-13. szintek készültek el, majd 2000-ben további két emeletet építettek a meglévők alá.

A talajtól 41,5 méteres magasságban lévő irányítókabinban dolgoznak a repülőtéri légiforgalmi irányítók, annak tetején pedig egy kupolában a munkájukat segítő (gurító)radar kapott helyet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az irányítókabin alatt a meteorológiai észlelők számára alakítottak ki munkahelyet, ezen a szinten található az épület körbejárható terasza is, az alatta lévő szinteken pedig iroda- és pihenőhelyiségek, valamint a reptérüzemeltető forgalmi területének irodái és gépészeti helyiségek vannak.

Az épületet 1983. augusztus 29-én adták át, a következő napon pedig már az első járat irányítását is innen végezték, átvéve az 1-es terminál forgalmi épületében lévő torony funkcióit.

Ugyanezen a napon, 1983. augusztus 30-án adták át a repülőtér meglévő futópályájával párhuzamos, 13L/31R jelű, 3707 méter hosszú, 2-es futópályáját és a hozzá tartozó gurulóút-hálózatot.

Az eredetileg 60 méter széles, majd a 2000-es évek elején 45 méter szélesre szűkített pálya kivitelezése 1980-ban kezdődött. Szintén 1983-ra épült meg a repülőtér műszaki bázisa, amely kezdetben főként a Malév flottájának karbantartására szolgált.

Forrás: Budapest Airport