Még típusátképzését végezte az Aeromexico tavaly balesetet szenvedett, AM2131 járatának első tisztje. Emellett a hirtelen romló időjárási körülmények is jelentős szerepet játszottak az események alakulásában.
Az Aeromexico Connect légitársaság Durangóból tartott Mexikóvárosba, amikor felszállás közben kis magasságból visszaesett és a futópályán túlfutva kigyulladt. A repülőgép teljesen megsemmisült, a fedélzeten tartózkodók közül mindenki túlélte a balesetet.
A mexikói balesetvizsgálók most adták ki végleges jelentésüket, amely számos hibát tárt fel a személyzet és a légiforgalmi irányítás működésében.
A legsúlyosabb fegyelmezetlenséget a kapitány követte el, amikor engedte a járaton amúgy utasként megjelent társának, hogy elfoglalja az első tiszt helyét a repülés idejére.
A pilóta ugyan elkezdte már átképzését az Embraer E190-es típusra, ám még csak az elméleti és szimulátoros gyakorlatok egy részét teljesítette, így nem volt jogosult a repülőgép vezetésére.
Az előkészületek során a kapitány ráadásul úgy oktatta társát, hogy erre nem volt megfelelő képesítése. A járatra beosztott első tiszt pedig a gép külső ellenőrzése után a pótszéken foglalt helyet.
A felszállási nekifutás során az időjárási körülmények a körzetben kialakult zivatar miatt hirtelen leromlottak – alacsony futópálya menti látás és erős széllökések voltak -, azonban a toronyban szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányító erről semmilyen információt nem osztott meg a személyzettel.
A felszállás során a képzetlen pilóta vezette az Embraert, valószínűleg ennek is tudható be, hogy súlyos hibákat vétettek ebben a kritikus fázisban. Nem vették észre, hogy a kapitány és az első tiszt sebességmérője között többször is jelentős eltérés alakult ki, amely szélnyírásra utal. Az elemelkedés után túl korán – alig fél méter magasan – húzták be a futóművet.
A szélnyírás következtében ekkor sebességük elkezdett csökkenni, így a kapitány átvette a repülőgép vezetését. Azonban ekkor már késő volt, és az Embraer alig 10 méteres magasság elérése után visszaesett a futópálya szélére, ahol előbb a jobb, majd a bal hajtómű is leszakadt. A gép végül 400 méterre a futópálya vége után állt meg, majd teljesen kiégett, de szerencsére a fedélzeten tartózkodók élve kijutottak a roncsból.
A vizsgálat végül az alacsony magasságban kialakult szélnyírást jelölte meg a baleset elsődleges okaként, azonban személyzet súlyos mulasztásait is felrótta, mint közrejátszó tényezőket. Szintén elmarasztalták a légiforgalmi irányítást, mert nem közöltek elegendő információt a hirtelen romló időjárási helyzetről.