Autonóm repülési tesztekre készíti fel a Bell legújabb technológiademonstrátorát, a V-280 Valort. Az ehhez szükséges szoftvert már telepítették a dönthető rotoros gépre, így az akár néhány hónapon belül pilóták nélkül emelkedhet a levegőbe.

A V-280 Valor prototípus (Forrás: Bell Helicopter)

A dönthető rotoros gépet az amerikai fegyveres erők JMR-TD programjára (Közös Többcélú Technológiai Demonstrátor) fejlesztette a gyártó, a szerzett tapasztalatokat a következő generációs forgószárnyasok fejlesztésében szeretnék felhasználni.

A külső gyártótól vásárolt szoftverrel december elején kezdődtek a kompatibilitási tesztek.

Ha minden a tervek szerint alakul, a rendszer néhány hónapon belül már külső beavatkozás nélkül levezényelhet egy repülést – nyilatkozta Ryan Ehinger, a sebességrekorder V-280 programigazgatója a Vertical Magazine szerint.

Az első tesztek célja, hogy a Valor felemelkedés és függeszkedés után átváltson előre meneti üzemmódba, a rotorjait megdöntve és így helikopter helyett hagyományos gépként viselkedve, majd megtegyen egy kört a reptér körül, végül önállóan leszálljon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezt persze nem azonnal személyzet nélkül kezdik tesztelni, eleinte két pilóta foglal majd helyet a fülkében, és szükség esetén átveszik az irányítást a fedélzeti számítógéptől. Pilótafülkében tartózkodásuk idején hasznos információk birtokába juthat a JMR-TD program, valamint a gyártó, az ember és az autonóm rendszerek közötti együttműködési lehetőségekről.

Első lépésben arról kell gondoskodni még az első repülések előtt, hogy a személyzet bármikor, bármilyen helyzetben akadálytalanul felülírhassa a rendszert, teljes kontrollt szerezve a repülőgép felett – mondta Ehinger, utalva a háttérben már hónapok óta zajló előkészítő munkálatokra.

Ezen felül a rendszer bizonyos elemei külön-külön is hasznosak lehetnek, a Bell reményei szerint rájuk lehet a jövőben bízni például a pozíció vagy magasság tartását, ezzel csökkentve a hajózószemélyzet munkaterhelését.

A szoftveres módosításokat kiegészítve a gyártó szakemberei a Lockheed Martin PDAS szenzorcsomagjának V-280-asba integrálásán is dolgoznak: az eszköz hat infravörös érzékelőből áll, ezekkel 360 fokos körben le lehet fedni a gép körüli területet, a képet a személyzet multifunkciós kijelzőire vetítve. A cél ezzel az, hogy a JMR-TD program számára demonstrálják a gép fedélzeti rendszereinek moduláris szerkezetét, ami előnyt jelenthet a későbbi fejlesztéseknél is.