A British- és Iberia-tulajdonos IAG után a légitársasági csoportok közül másodikként a Qantas is ígéretet tett arra, hogy 2050-re üzemelése az ellentételezéssel együtt nem fog szén-dioxidot kibocsátani, addig pedig 2020-tól nem emelkedik tovább az emissziójuk.
Az ausztrál légitársaság honlapján megjelent közlemény szerint a karbonsemlegességhez azonnali lépésekre is szükség van, ezért mostantól megduplázzák azoknak a járatoknak a számát, amelyen lehetőség van a szén-dioxid-kibocsátás ellentételezésére.
Emellett tíz év alatt 50 millió dollárt fektetnek a fenntartható forrásból származó alternatív üzemanyag előállításának támogatására, amit azzal indokoltak, hogy ezek akár 80 százalékkal is csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást.
Az egyik legnagyobb ígéret azonban az, hogy a világon elsőként 2020-tól befagyasztják az emissziós értékek növekedését, tehát 2021-től az éves kibocsátás nem emelkedhet a 2020-as szint fölé.
Mindez persze egyelőre leginkább az ellentételezés rendszerének kiterjesztésével érhető el, bár ezt a Qantas sem rejti véka alá, a csoport közleményében is szerepel, hogy a 2020-as szint fölötti szén-dioxid-kibocsátást plusz pénz megfizetésével kompenzálják a belföldi és nemzetközi forgalomban.
Ehhez kapcsolódóan megjegyezték, hogy a Qantas üzemelteti a legnagyobb ilyen ellentételezős programot, az utasok 10 százaléka váltja meg a járat teljesítésével keletkező szén-dioxid-kibocsátás rá eső részét.
Ezt a programot most kiterjesztik, a Qantas és a Jetstar kétszer annyi járaton teszi ezt lehetővé, mint eddig. Ebben a Project Sunrise néven elhíresült program is részt vesz majd, amelynek részeként Londonba és New Yorkba teljesítenének majd ultrahosszú közvetlen járatokat Ausztrália keleti parti nagyvárosaiból.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetséggel (IATA) közös vállalásukat idézve a Qantas azt írta, hogy 2050-re a 2005-ös szint felére kell csökkenteni az emissziós értékeket, új kötelezettségvállalásuk azonban még ezen is túltesz azzal, hogy nettóban zéró kibocsátók akarnak lenni 2050-re.
Alan Joyce, a Qantas vezérigazgatója a közleményben azt hangsúlyozta: felismerték, hogy a légitársaságoknak felelősségük a karbonlábnyomuk csökkentése, ezzel is küzdve a klímaváltozás ellen, ennek része az újabb, környezetkímélőbb gépek vásárlása is. De ennél többet akarnak tenni, ezért is tűzték ki maguk elé a nettó karbonsemlegességet 2050-re: a cél Joyce szerint ambiciózus, de megvalósítható.