A hatékonyság növelése és a gazdasági mutatók javítása érdekében önálló, csak a kereskedelmi típusok programjait koordináló, polgári divíziót hoz létre az UAC orosz repülőgépgyártó holding.

Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) igazgatótanácsának döntése értelmében eddig különálló vállalatrészek olvadnak össze.
Az új divízió alapját az új orosz utasszállító, az MSz-21-es, a fejlesztés alatt álló orosz-kínai C929-es, valamint a közelmúlt óta a Szuhoj Superjet programot is irányító Irkut Corporation képezi, amellyel a Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC), az UAC Integrációs Központ, valamint a New Civil Technologies egyesülnek – írja a Russian Aviation Insider.
A holding reményei szerint ezzel amellett, hogy javulnak a pénzügyi mutatók, a befektetők számára is vonzóbbá válik az orosz repülőgépgyártás.
Az eddigi felépítés fő hátrányát az jelentette, hogy a leginkább katonai területen tevékenykedő – a Szuhoj esetében például vadászgépeket is tervező és gyártó – cégek mintegy másodlagosan foglalkoztak a polgári típusok fejlesztésével.
Az átszervezésre igénye nem új keletű, az ötlet már 2017-ben is felmerült, amikor az Oroszországgal szemben bevezetett nyugati szankciók hátrányosan érintették az UAC üzletkötéseit.
Jogilag ugyanis nem volt elválasztható a katonai és polgári ágazat, így a hadianyagokra és gyártásukhoz szükséges alapanyagokra vonatkozó embargók az utóbbit is érinthették.

Mint arról beszámoltunk, ilyen ok miatt vált kétségessé az MSz-21-300-as sorozatgyártásának beindítása is, hiszen az USA teljesen megtiltotta a szárnyhoz szükséges kompozit alapanyagok értékesítését orosz cégeknek.
Az indoklás szerint az amerikai kormányzat tart attól, hogy ezeket az anyagokat tisztességtelen módon, nyugati harci gépekhez hasonló orosz típusok létrehozására használnák fel.
A mostani átszervezés – amelyet az UAC Rostec állami óriásholdingba történő integrációjával egy időben vezényelnek le – előkészítésnek tekinthető, hogy a Superjet-programot az Irkut Corporation nemrég átvette a Szuhojtól, és a két céget az új divízió élére is kinevezett Ravil Khakimov irányítja a jövőben.
Khakimov új pozíciója kapcsán kiemelte, a továbbiakban nem csak fejleszteni és gyártani kell a repülőgépeket, hanem a cégnek első sorban ügyfél-orientáltnak kell lennie, és a gépek teljes élettartama alatt támogatást kell nyújtani a kínált típusokhoz.
