A hatékonyság növelése és a gazdasági mutatók javítása érdekében önálló, csak a kereskedelmi típusok programjait koordináló, polgári divíziót hoz létre az UAC orosz repülőgépgyártó holding.
![](https://airportal.hu/wp-content/uploads/2019/03/54257990_2156513967993716_6648702012357607424_n.jpg)
Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) igazgatótanácsának döntése értelmében eddig különálló vállalatrészek olvadnak össze.
Az új divízió alapját az új orosz utasszállító, az MSz-21-es, a fejlesztés alatt álló orosz-kínai C929-es, valamint a közelmúlt óta a Szuhoj Superjet programot is irányító Irkut Corporation képezi, amellyel a Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC), az UAC Integrációs Központ, valamint a New Civil Technologies egyesülnek – írja a Russian Aviation Insider.
A holding reményei szerint ezzel amellett, hogy javulnak a pénzügyi mutatók, a befektetők számára is vonzóbbá válik az orosz repülőgépgyártás.
Az eddigi felépítés fő hátrányát az jelentette, hogy a leginkább katonai területen tevékenykedő – a Szuhoj esetében például vadászgépeket is tervező és gyártó – cégek mintegy másodlagosan foglalkoztak a polgári típusok fejlesztésével.
Az átszervezésre igénye nem új keletű, az ötlet már 2017-ben is felmerült, amikor az Oroszországgal szemben bevezetett nyugati szankciók hátrányosan érintették az UAC üzletkötéseit.
Jogilag ugyanis nem volt elválasztható a katonai és polgári ágazat, így a hadianyagokra és gyártásukhoz szükséges alapanyagokra vonatkozó embargók az utóbbit is érinthették.
![](https://airportal.hu/wp-content/uploads/2018/03/information_items_property_3146.jpg)
Mint arról beszámoltunk, ilyen ok miatt vált kétségessé az MSz-21-300-as sorozatgyártásának beindítása is, hiszen az USA teljesen megtiltotta a szárnyhoz szükséges kompozit alapanyagok értékesítését orosz cégeknek.
Az indoklás szerint az amerikai kormányzat tart attól, hogy ezeket az anyagokat tisztességtelen módon, nyugati harci gépekhez hasonló orosz típusok létrehozására használnák fel.
A mostani átszervezés – amelyet az UAC Rostec állami óriásholdingba történő integrációjával egy időben vezényelnek le – előkészítésnek tekinthető, hogy a Superjet-programot az Irkut Corporation nemrég átvette a Szuhojtól, és a két céget az új divízió élére is kinevezett Ravil Khakimov irányítja a jövőben.
Khakimov új pozíciója kapcsán kiemelte, a továbbiakban nem csak fejleszteni és gyártani kell a repülőgépeket, hanem a cégnek első sorban ügyfél-orientáltnak kell lennie, és a gépek teljes élettartama alatt támogatást kell nyújtani a kínált típusokhoz.
![](https://airportal.hu/wp-content/uploads/2017/06/38789-irkut-mc-21-ff2.jpg)