A légi áruszállítási iparág számára az évszázad küldetése lesz a COVID-19 betegség elleni védőoltás biztonságos eljuttatása a világ minden pontjára.
Fejenként egy vakcinát számolva a világon élő 7,8 milliárd ember számára, összesen 8 000 Boeing 747-es áruszállító repülőgépnek megfelelő kapacitásra lenne szükség.
Noha a kiszállítási igény legalább fél évre elnyújtva jelentkezik majd, és feltételezhető, hogy a szükséges mennyiség fele nem légi úton jut majd el az emberekhez, így is a történelem valaha volt legnagyobb kihívása előtt áll a világ légi áruszállítási iparága – jelentette ki Glyn Hughes, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) cargo-ügyekért felelős vezetője egy szerdai online konferencián a Busines Traveller beszámolója szerint.
A vakcina eljuttatása a világ minden pontjára a hatalmas mennyiség mellett azért is jelent különleges kihívást, mert a szállítási lánc minden pontján biztosítani kell a megfelelő, ellenőrzött hőmérsékletet.
A szervezet felhívta a kormányok figyelmét arra, hogy mindez nem lehetséges gondos előzetes tervezés nélkül, hogy amikorra a kifejlesztett vakcinák megkapják a jóváhagyást és szállításra készen állnak, az országok is álljanak teljesen készen azok fogadására.
A felkészülést erre a hatalmas és komplex feladatra most kell elkezdeni, és a kormányoknak vezető szerepet kell abban vállalniuk, hogy elősegítsék az együttműködést a teljes logisztikai láncban.
A rövid szavatossági idejű, idő- és hőérzékeny szállítmányok kezeléséhez biztosítani kell az erre alkalmas létesítményeket és raktár-kapacitást, valamint a megfelelő szállítóeszközöket, ezek üzemeltetéséhez pedig képzett személyzetre is szükség van.
A teljes szállítási folyamat követésére robusztus monitorozó rendszert kell felépíteni, valamint meg kell szervezni a szállítmányok védelmét a tolvajokkal és egyéb kockázatokkal szemben.
A gördülékeny szállítási folyamat biztosítása érdekében egyebek mellett
- gyorsított eljárásban kell kiadni a COVID-19 vakcina szállításával kapcsolatos átrepülési és leszállási engedélyeket,
- a feladatban részt vevő hajózó személyzetet mentesíteni kell a karanténkötelezettségek alól,
- támogatni kell az ideiglenes útvonalengedélyek kiadását,
- mérlegelni kell a tarifakedvezmények megadását ezeknek a szállítmányoknak/járatoknak,
- mentesíteni kell a vakcinát szállító járatokat az éjszakai leszállási korlátozások alól,
- a szállítmányokat megérkezésekor előnyben kell részesíteni, hogy az esetleges késések miatt ne legyenek kitéve a vakcinák nem megfelelő hőmérsékleti körülményeknek.
Az IATA emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy főleg a fejlődő országokban nagyon korlátozott a rendelkezésre álló légiáru-szállítási kapacitás. Amennyiben a határzárakat és utazási korlátozásokat fenntartják a kormányok, akkor a légitársaságok flottája a földön marad, a dolgozókat elküldik, ez pedig nagy kockázatot jelent majd az életmentő vakcinák szállításához szükséges kapacitás tekintetében.