Világszerte hetvenkilencen vesztették életüket tíz halálos kimenetelű repülőszerencsétlenségben – a légijármű eseményeket szemléző Aviation Safety Network adatbázis hétfőn tette közzé 2017-es éves adatait.
A tíz halálos kimenetelű balesetben összesen 79 ember veszítette életét. Közülük 44-en az érintett gépek fedélzetén, 35-en pedig a földön haltak meg.
A földön életüket veszítő áldozatok számát tekintve a legtöbb emberéletet követelő esemény a török MyCargo Airlines Boeing 747-412F típusú repülőgépének balesete volt, amely a biskeki reülőtér közelében zuhant házakra.
2017-ben a tíz halálos kimenetelű balesetből öt érintett utasszállító, öt pedig áruszállító (cargo) járatot. A tíz halálos baleset közül egy esemény olyan légitársaság repülőgépét érintette, mely szerepel az EU feketelistáján.
A jelentés szerint 2017 volt a légiközlekedés történetének eddigi legbiztonságosabb éve a halálos kimenetelű légibalesetek számát és a balesetekben életüket vesztő áldozatok számát tekintve is.
A közlés kiemeli, hogy a december 31-i állapot szerint már 792 napja nem történt 100-nál több áldozatot követelő baleset polgári/kereskedelmi repülőgéppel és 398 napja nem történt halálos baleset sugárhajtású utasszállító repülőgéppel.
Az utolsó sugárhajtású repülőgépet érintő halálos baleset 2016. november 28-án történt Kolumbiában egy Avro RJ85-össel, száznál több emberéletet követelő baleset pedig 2015. október 31-én történt utoljára a Metrojet Airbus A321-es repülőgépével a Sínai félsziget felett, mely 224 áldozatot követelt.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy
a közölt adatok csak a kereskedelmi utasszállító és cargo repülőgépek baleseti statisztikáit tartalmazzák.
Azok közül is csak azon polgári gépek baleseteit, ahol ahol az érintett repülőgéptípus alapváltozata legalább 14 utas szállítására képes.
Nem kerültek beszámításra a statisztikába a június 7-én Mianmarban történt repülőgép-szerencsétlenség adatai, lévén, hogy akkor egy katonai szállítógép szenvedett balesetet. Amint arról korábban beszámoltunk, a Myanmar Air Force Y-8F típusú katonai repülőgépe tengerbe zuhant, a katasztrófa 122 ember életét követelte.
Ha az összesítésbe a katonai szállítórepülőgépek és a nem kereskedelmi járatok adatait is beleszámítanánk, az áldozatok száma 230 lenne 24 halálos kimenetelű balesetben, ezek a modern légiközlekedés történetében szintén a legalacsonyabb számok.
A jelentés emlékeztetett arra, hogy 2016-ban a polgári repülőgépek 16 balesetet szenvedtek, a katasztrófákban 303 ember veszítette életét.
Az MTI vasárnapi híre nyomán a médiában több orgánumban is pontatlan számok jelentek meg a 2017-es halálos kimenetelű polgári légibalesetek statisztikáiról, melyek nem tartalmazták a 12 emberéletet követelő, Costa Ricában 2017. december 31-én történt szerencsétlenség adatait.